ترامپ برای نخستین بار گفت چه واکسنی تزریق کرده است

دونالد ترامپ در پاییز ۲۰۲۰، در اوج فعالیت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری، به کووید-۱۹ مبتلا شد

دونالد ترامپ: «خُب من فایزر زدم و از زدن هر یک از واکسن‌ها خیلی خوشحال می‌شدم»  - SAUL LOEB / AFP

دونالد ترامپ برای اولین بار فاش کرد که قبل از ترک کاخ سفید، واکسن ویروس کرونای فایزر را تزریق کرده است.

رئیس‌جمهور سابق به پخش زنده یاهو فاینانس گفت:‌ «خب من فایزر زدم و از زدن هر یک از واکسن‌ها خیلی خوشحال می‌شدم.»

عملیات «برق‌آسا» (Warp Speed) که در دولت ترامپ ایجاد شد، چند واکسن مختلف از شرکت‌هایی نظیر مدرنا، جانسون اند جانسون و فایزر را تولید کرد. این طرح بودجه‌ای ۱۸ میلیارد دلاری از دولت گرفت اما فایزر توانست واکسن خود را بدون پول دولت تولید کند.

آقای ترامپ در پاییز ۲۰۲۰، در اوج فعالیت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری، به کووید-۱۹ مبتلا شد.

او گفت: «من به آن مبتلا شدم و خیلی خوب بهبود یافتم. به نظرم آن‌طور که رسانه‌ها و مطبوعات می‌گفتند به آن مبتلا نشدم. می‌دانید آن‌ها سعی می‌کنند همه چیز را سخت جلوه دهند. خوشایند نیست ولی من آن را داشته‌ام.»

ملانیا ترامپ، بانوی اول سابق نیز در ماه ژانویه، قبل از ترک کاخ سفید، واکسن زد ولی ترامپ‌ها تا ماه مارس واکسن زدن خود را برای عموم فاش نکردند.

خانم ترامپ نیز طی فعالیت‌های انتخاباتی سال گذشته (۲۰۲۰) به کووید-۱۹ مبتلا شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده روز جمعه، ۱ اکتبر، از مرز هفتصد هزار کشته کووید گذشت و با عبور از حدود ششصدوهفتادوپنج هزار مرگ از آنفلوآنزای اسپانیایی در سال‌های ۱۹۱۸ و ۱۹۱۹، به مرگبارترین همه‌گیری در تاریخ ایالات متحده مبدل شد.

آقای ترامپ درباره کووید-۱۹ به برنامه یاهو گفت: «فکر می‌کردم خیلی زودتر از این‌ها پایان یابد.»

اداره غذا و داروی ایالات متحده و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری به تزریق دوز تقویت‌کننده واکسن کووید-۱۹ برای افراد بالای ۶۵ سال چراغ سبز نشان داده است.

آقای ترامپ گفت که «اگر احساس کند نیاز دارد»، دوز تقویت‌کننده را تزریق خواهد کرد «و باید ببینیم این اوضاع به کجا می‌انجامد».

علی‌رغم تولید سریع و بی‌سابقه چند واکسن در عملیات برق‌آسا در دوره زمامداری آقای ترامپ، بسیاری از هواداران او درباره واکسن زدن تردید دارند و برخی آشکارا با این نظریه مخالف‌اند.

در یک گردهمایی در شهر کالمن ایالت آلاباما، وقتی آقای ترامپ به حضار گفت باید واکسن بزنند، برخی او را هو کردند.

او به حضار گفت: «من کاملا به آزادی‌های شما معتقدم، اعتقاد کامل دارم؛ اما باید کاری که نیاز است انجام داد و من پیشنهاد می‌کنم همه واکسن بزنید.»

بنا بر اعلام سی‌دی‌سی، افراد واکسن نزده ۹۵ درصد تمام موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ و ۹۲ درصد مرگ‌های حاصل از این بیماری در فاصله ماه‌های آوریل تا ژوئن را تشکیل می‌دهند.

در ماه‌های ژوئن و ژوئيه، افراد واکسن نزده ۸۲ درصد تمام موارد جدید و ۸۶ درصد بیماران بستری شده در بیمارستان و هشتاد و چهار درصد مرگ‌های حاصل از بیماری را تشکیل می‌دادند.

رئیس‌جمهور جو بایدن دستوری جدید به منظور الزام تزریق واکسن برای کارمندان شرکت‌‌های خصوصی صادر کرد و ماه گذشته گفت که صبر او در مقابل افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند، «در حال تمام شدن است».

اداره ایمنی و بهداشت شغلی در جست‌وجوی یافتن راهی برای لازم‌الاجرا کردن قوانین جدید برای تزریق واکسن است.

آقای ترامپ به یاهو گفت که با دستور دادن مخالف است و استدلال کرد که آقای بایدن باعث شده است تمایلات ضد-واکسن زیاد شود.

او ادعا کرد: «وقتی من رئیس‌جمهور بودم همه می‌خواستند واکسن بزنند. همه عجله داشتند که واکسن تزریق کنند. آن زمان هیچ حرفی از الزام و اجبار نبود، هیچ حرفی از این نبود که افراد نخواهند آن را بزنند.»

«بعد از رفتن من، مردم نمی‌خواهند واکسن بزنند... و به نظرم به دلیل این است که به بایدن اعتماد ندارند.»

© The Independent

بیشتر از جهان