فرماندار جدید سین کیانگ، طرفدار سیاست چین در قبال اویغورها است

حزب حاکم کمونیست به زندانی کردن افراد متعلق به قوم اقلیت در اردوگاه‌ها متهم است

چندین کشور غربی نیز مقامات چینی را بابت نقض حقوق بشر در سین کیانگ تحت تحریم قرار داده‌اند - JUSTIN TALLIS / AFP

چین روز پنجشنبه ۸ مهر فرماندار جدیدی برای استان سین کیانگ که در شمال غرب این کشور واقع شده است، منصوب کرد. دولت چین متهم است که در این منطقه افراد قوم اویغور و سایر اقلیت‌های مسلمان را تحت شکنجه و آزار جنسی قرار می‌دهد.

ارکین تونیاز، فرماندار موقت این منطقه، جانشین شهرت ذاکر ۶۸ ساله شد. کارگروه کنونی سیزدهمین کنگره خلق منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ در بیست و نهمین نشست خود با استعفای شهرت ذاکر موافقت کرده بود.

فرماندار قبلی به مدت هفت سال این سمت را به عهده داشت.

آقای تونیاز ۵۹ سال دارد و تنها عضو اویغور حزب کمونیست سین کیانگ است. این سمت دومین سمت بلندپایه در این استان است.

چن کانگو، دبیرکل حزب کمونیست، قدرتمند‌ترین مقام رسمی این منطقه است. او متهم است که مجری حبس‌های دست‌جمعی در این منطقه است و نامش به اتهام دست داشتن در اقدامات سرکوبگرانه در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد.

آقای تونیاز قائم مقام پیشین فرماندار و از قوم اویغور است. او دانش‌آموخته اقتصاد و حقوق است و سلسله‌مراتب کاری خود را در سین‌ کیانگ سپری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به دلیل دفاع شدید از خط‌‌‌مشی‌های پکن و رد کردن اتهامات نقض حقوق بشر در این استان شهرت دارد.

حزب حاکم کمونیست به زندانی کردن افراد متعلق به قوم اقلیت در اردوگاه‌ها متهم است، اما پکن ادعا می‌کند هدف از ایجاد این مراکز کارآموزی، زدودن گرایش‌های افراطی و دور نگه داشتن ساکنان این منطقه از گرایش به تروریسم و افراط‌‌‌گرایی بوده است.

البته آقای تونیاز در سخنرانی ویدیویی ماه فوریه خود در سازمان ملل گفته بود که «تمامی کارآموزان این مراکز (بازداشت)» در اکتبر ۲۰۱۹ «فارغ‌التحصیل شده‌اند و اکنون از شغل‌هایی باثبات برخوردارند و زندگی عادی خود را سپری می‌کنند.»

او افزود در این مراکز «افراد تحت تاثیر افراط‌‌‌گرایی مذهبی و مرتکب جرایم خرد را آموزش داده‌اند و بازپروری کرده‌اند تا از گرایش آن‌ها به تروریسم و افراط‌‌‌گرایی جلوگیری شود» و حقوق اساسی شهروندان پایمال نشود.

در این منطقه بیش از یک میلیون ایغور و افراد سایر اقلیت‌ها به زندان افتاده‌اند. به گزارش اسوشیتدپرس، پکن با اجرای طرح‌های همگون‌سازی، افراد قوم اویغور را به عقیم‌سازی و سقط‌ جنین وادار کرده است. دولت ایالات متحده و مجالس کانادا و هلند اعلام کرده‌اند بنا به قانون بین‌المللی اقدام چین علیه قوم اویغور نسل‌کشی به شمار می‌آید. اما بنا به گزارش‌ها، پکن این بازداشتگاه‌ها را توسعه داده و اردوگاه‌های دائمی بیشتری برپا کرده است.

بسیاری از زندانیان این اردوگاه‌ها که تحت محاکمه‌های فراقضایی و مخفی قرار گرفته‌اند و برای تحقیق در باره اسلام به زندان‌های فوق‌امنیتی منتقل شده‌اند، با خارجیان تماس برقرار کرده بودند.

در موج همه‌گیری کوویدـ ۱۹ نیز این زندانیان را برای مقابله با کرونا وادار کرده بودند که داروهای سنتی چینی بخورند.   

چندین کشور غربی نیز مقامات چینی را بابت نقض حقوق بشر در سین کیانگ تحت تحریم قرار داده‌اند. این کشورها برای تحت فشار قرار دادن چین ممنوعیت سفر و مسدودسازی دارایی‌ها را نیز در مورد این مقامات اعمال کرده‌اند.

© The Independent