وزیر خارجه فرانسه: باب گفت‌وگوها با ایران تا ابد باز نخواهد بود

«گفت‌وگوهای منطقه‌ای با تهران باید فعالیت‌ها و برنامه‌‌های موشکی ایران را نیز شامل شود»

Jens Schlueter/Pool via REUTERS/File Photo

در ادامه بن‌بست در پرونده هسته‌ای ایران و درخواست‌های مکرر کشورهای اروپایی برای بازگشت جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات وین، وزیر امور خارجه فرانسه روز شنبه ۱۰ مهرماه تاکید کرد که «باب گفت‌وگوها با تهران درباره توافق هسته‌ای، تا ابد باز نخواهد بود.»

ژان ایو لودریان در گفت‌وگو با شبکه‌های خبری العربیه/الحدث، گفت: «اقدامات ایران باعث شده است که بازگشت به میز مذاکره در وین پیچیده شود.»

وزیر خارجه فرانسه همچنین تاکید کرد که گفت‌وگوهای منطقه‌ای با تهران باید فعالیت‌ها و برنامه‌‌های موشکی ایران را نیز شامل شود.

مساله ای که بارها کشورهای منطقه بر آن تاکید کرده‌اند. شورای همکاری خلیج فارس در حین مذاکرات وین، اعلام کرده بود که هرگونه مذاکره با ایران باید برنامه‌های موشکی و سیاست بی‌ثبات کننده آن کشور در منطقه را نیز شامل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه، هشتم مهرماه، از چین خواست که ایران را به بازگشت به مذاکرات هسته‌ای متقاعد کند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این زمینه گفت: «ما روی چین حساب باز می‌کنیم تا با استدلال، ایران را به بازگشت به مذاکرات هسته‌ای متقاعد کند.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز پنجشنبه گذشته هشدار داد که مهلت بازگشت ایران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ رو به پایان است، و تاکید کرد که نوبت تهران است که در این باره اقدام کند.

بلینکن گفت: «توپ در زمین آن‌هاست، اما نه برای مدتی طولانی.»

ایران، طرف‌های باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، و آلمان)، و آمریکا، پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، مذاکره برای احیای برجام را آغاز کردند. تا کنون شش دور مذاکره در وین، پایتخت اتریش، انجام شده است.

این مذاکرات پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ در ایران، با درخواست تهران به حال تعلیق درآمد.

زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات هنوز مشخص نشده است.