پهپادهای بریتانیایی به خلیج فارس می‌‌‌آیند

پهپادها در عملیات تجسسی به ناوهای مستقر در منطقه کمک می‌کنند

SHAH MARAI / AFP

بریتانیا در حال بررسی اعزام پهپادها به خلیج فارس برای مواجهه با بحرانی است که با ایران همچنان ادامه دارد.

به گزارش اسکای نیوز، این هواپیمای بدون سرنشین به عملیات تجسسی و نظارتی ناوهای بریتانیایی کمک می‌کند که هم اکنون در خلیج فارس حضور دارند.

در حال حاضر پهپادهای ریپر در کویت هستند و عملیات تجسسی روی عراق و سوریه را بر عهده دارند. آمریکا هم اکنون پهپادهای جاسوسی خود را به خلیج فارس اعزام کرده و استرالیا نیز در حال اعزام هواپیمای گشت‌زنی P8 است. این پهپادها و هواپیماهای گشت‌زنی بخشی از ائتلاف دریایی به شمار می‌روند که آمریکا، ‌بریتانیا، ‌استرالیا، اسرائیل و بحرین برای تامین امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس ایجاد کرده‌اند.

اسکای نیوز در ادامه گزارش خود می‌نویسد، نیروی دریایی سپاه پس از توقیف نفتکش استنا ایمپرو که با پرچم بریتانیا در تنگه هرمز در حال حرکت بود،‌در حرکت دیگر نفتکش‌ها و کشتی‌ها هم اختلال ایجاد کرده است. برای مثال سپاه از برخی کشتی‌ها پرسیده که آیا خدمه بریتانیایی دارند،‌ یا خیر. اسکای نیوز در ادامه می‌نویسد،‌ هر چند این اقدامات تحریک‌آمیز در ماه گذشته کمتر بود، توقیف استنا ایمپرو و دیگر ماجراجویی‌های جمهوری اسلامی موجب شد،‌ پای بریتانیا به بحران کشیده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک افسر نیروی دریایی بریتانیا در خلیج فارس می‌گوید، وضعیت همچنان متشنج است.

او در گفتگو با اسکای نیوز ادعا کرد:«تهدید‌ها همچنان ادامه دارد و نشانه‌ای مشاهده نمی‌شود که ایران به تعهدات بین‌المللی عمل می‌کند».

ناو اچ ام اس مونت‌رز به همراه دانکن، کنت و درگون در حال حاضر مسئول اسکورت کشتی‌های بریتانیایی در تنگه هرمز هستند. گزارش‌ها حاکی از آن است که مونت‌رز در ماه‌های اخیر در ۳۸ عملیات اسکورت شرکت کرده و به عبور امن شش میلیون تن بار از ۱۲۰ مایل آب‌های پرخطر کمک کرده است.

ویل کینگ،‌ کاپیتان مونت‌رز می‌گوید، نیروی دریایی بریتانیا تا آینده قابل پیش‌بینی در خلیج فارس باقی می‌ماند.

کینگ افزود:«در موقعیتی قرار داریم که از کشتی‌های حامل پرچم بریتانیا حفاظت می‌کنیم. همچنان احتمال تهدید وجود دارد و تا زمانی که لازم باشد به حفاظت از کشتی‌ها ادامه می‌دهیم».