«تعرض» به سفارت ایران در باکو با آفتابه سه‌رنگ

در هفته‌های اخیر تنش‌ میان جمهوری آذربایجان و ایران بالا گرفته است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان از «تعرض و بی‌احترامی عده‌ای»  به سفارت ایران در باکو در نیمه شب پنجشنبه خبر داد.

به گفته عباس موسوی، «در پی اعتراض شدید و پیگیری‌های رسمی، پلیس دیپلماتیک و وزارت کشور جمهوری آذربایجان چهار متعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران را شناسایی، بازداشت و بازجویی کرده است.»

موسوی جزئیات بیشتری در باره «تعرض به سفارت ایران» ارائه نداد، اما پنجشنبه شب تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد سه آفتابه‌ به رنگ‌های پرچم ایران در مقابل ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو گذاشته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های اخیر، تنش‌ میان جمهوری آذربایجان و ایران بالا گرفته است. ماجرا از اختلاف دو کشور سر یک مسیر اصلی ترانزیت کالا میان ایران و کشور همسایه، ارمنستان، بازداشت دو راننده ایرانی و متوقف کردن و دریافت عوارض عبور از کامیون‌های ایرانی به‌دلیل ورود به خاک آذربایجان آغاز شد. پس از آن، گزارش‌هایی از انتقال نیروها و تجهیزات نظامی ایران به منطقه‌ مرزی با جمهوری آذربایجان و برگزاری رزمایش نیروی زمینی سپاه منتشر شد و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، از برگزاری این رزمایش نظامی به‌شدت انتقاد کرد.  

رئیس‌جمهوری آذربایجان برگزاری رزمایش نظامی ایران در نزدیکی مرز دو کشور، هم‌زمان با تنش‌های اخیر را «بسیار تعجب‌برانگیز» دانسته و تاکید کرده بود که اگرچه برگزاری رزمایش نظامی در قلمرو یک کشور، «حق حاکمیتی» آن‌ کشور است، «چرا حالا و چرا در نزدیکی مرز ما؟»

سخنان علی‌اف واکنش وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت. حسین امیرعبداللهیان اظهارات الهام علی‌اف را تاسف برانگیز خواند و گفت: «ایران حضور و فعالیت رژیم صهیونیستی علیه امنیت ملی خود را تحمل نمی‌کند و در این رابطه هر اقدامی که لازم باشد، انجام می‌دهد.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز در واکنش به اظهار نظر علی‌اف، رزمایش مناطق مرزی شمال‌ غربی ایران را به‌منظور «آرامش و ثبات کل منطقه» دانست و تکرار کرد که جمهوری اسلامی ایران، حضور «اسرائیل» در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و در این رابطه هر اقدامی را که برای امنیت ملی خود لازم بداند، انجام خواهد داد.