هشدار کارشناسان: خطر مرگ میلیون‌ها جانور در آتش‌سوزی‌های برزیل

در غرب برزیل که بزرگ‌ترین تالاب جهان است، زمین در سطح بی‌سابقه‌ای پاکسازی و سوزانده می‌شود

سازمان «گرین پیس» که اعلام کرده آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون برزیل هر سال بدتر می‌شود - CARL DE SOUZA / AFP

مدافعان محیط زیست هشدار می‌دهند که میلیون‌ها حیوان وحشی در اثر  آتش‌سوزی‌ در برزیل به قصد پاکسازی زمین‌ها، کشته یا زخمی می‌شوند.

امدادگران در حال ایجاد راه‌های فرار از شعله‌های آتش برای حیات وحش اعم از پلنگ، تاپیر(نوعی خوک خرطوم‌دار) و پرندگان‌اند.

اما این تنها شروع ماجرا است. امدادگران می‌گویند که پیش از این بچه آهوهایی را دیده‌اند که پاهایشان سوخته است. میمون‌ها و پلنگ‌هایی را دیده‌اند که در آتش جزغاله شده‌اند و مابقی با پنجه‌های سوخته، با وجود تشنگی و گرسنگی مفرط، از یافتن آب و غذا ناتوان‌اند.

بسیاری از آتش سوزی‌هایی که در مناطق دارای تنوع زیستی بالا در برزیل زیستگاه‌های حیوانات را از بین می‌برد، عمدا و برای پاکسازی زمین به قصد پرورش محصولات کشاورزی برای تغذیه دام در سراسر جهان آغاز شده است.

سازمان جهانی حفاظت از حیوانات (دبلیوای‌پی) اعلام کرده است که در منطقه پانتانال، در غرب برزیل که بزرگ‌ترین تالاب جهان است، زمین در سطح بی‌سابقه‌ای پاکسازی و سوزانده می‌شود.

سال گذشته تخمین زده شد که ۶۵ میلیون مهره‌دار بومی بر اثر آتش‌سوزی در پانتانال که به بولیوی و پاراگوئه نیز کشیده شد، کشته یا زخمی شده‌اند.

بر اساس اعلام موسسه ملی تحقیقات فضایی [آمریکا]، امسال با شروع فصل آتش‌سوزی ۱۳۸ هزار و ۹۴۸ آتش‌سوزی در برزیل ثبت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خیریه حیوانات همراه با سازمان‌های محیط‌ زیستی منطقه‌ای و امدادگران محلی، در حال ایجاد راهروهای فرار از شعله‌های آتش و مناطق دودزا و همچنین تامین آب و تغذیه برای حیات وحش‌اند.

امدادگران می‌گویند که در صورت لزوم، حیوانات را به دام می‌اندازند تا آن‌ها را درمان کنند و بعد در صورت امکان به طبیعت بازگردانند.

سازمان «گرین پیس» که اعلام کرده آتش‌سوزی برزیل هر سال بدتر می‌شود، کارزاری را علیه آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون در برزیل، سرادو و تالاب‌های همسایه پانتانال ترتیب داده است.

فعالان می‌گویند که مزارع به منظور پرورش سویا برای خوراک دام که به صنایع گوشت سراسر جهان صادر می‌شود، از روش‌های «قطعه‌ قطعه‌ کردن و سوزاندن» برای پاکسازی مناطق وسیعی از پوشش گیاهی طبیعی استفاده می‌کنند .

ژائو آلمیدا، مدیر اجرایی سازمان حفاظت از حیوانات در برزیل، در این باره می‌گوید: «سرادو یک زیست‌بوم ساوانا (علفزار) با بزرگ‌ترین تنوع زیستی در جهان محسوب می‌شود و پانتانال بزرگ‌ترین تالاب گرمسیری جهان و میراث طبیعی جهانی است.»

«دیدن تاثیر این آتش‌سوزی‌ها بر محیط زیست و حیات وحش قلب فاجعه‌بار است.»

وی افزود: «ما بچه‌آهوهایی را دیدیم که پاهایشان سوخته است، حیواناتی مثل میمون و پلنگ‌ که جزغاله شده‌ بودند و سایرین با پنجه‌های سوخته، تشنه و گرسنه.»

«دیگر نمی‌توانیم ارتباط بین کشاورزی صنعتی و رفتار غیرمسئولانه شرکت‌های بزرگ را که باعث این ویرانی شده است، نادیده بگیریم.»

در ایالت مرکزی برزیل، گویاس، آتش سوزی‌های این ماه که حداقل ۴۴ هزار و ۴۸۰ هکتار از پوشش گیاهی را از بین برده‌اند، اکنون یک پارک ملی را که محل نگهداری گونه‌های کمیاب مانند پلنگ و گرگ‌های یالدار است، تهدید می‌کند.

لتیسیا لارچر، زیست‌شناسی که در منطقه با سازمان جهانی حفاظت از حیوانات همکاری می‌کند، می‌گوید: «سال گذشته، ۹۰ درصد از کل مساحتی که ما برای حفاظت از آن تلاش می‌کنیم آتش گرفت. تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۷ میلیون حیوان مرده باشند. ماموریت ما حفظ پانتانال است.»

این موسسه خیریه ممنوعیت احداث مزارع صنعتی جدید را خواستار است.

فرد آرودا، سفیر برزیل در بریتانیا، می‌گوید که قوانین زیست محیطی این کشور «مسلما سخت‌ترین قوانین جهان است»، زیرا ۸۰ درصد مساحت هر ملک شخصی در آمازون باید برای جنگل یا سایر پوشش‌های گیاهی بومی محفوظ بماند. او گفت که کشاورزان برزیلی بر خلاف منافع اقتصادی خود، از این قوانین سختگیرانه پیروی می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان