محبوب‌ترین میوه‌های بریتانیا، غرق در معجونی سمّی

تنها در یک کیلو کشمش «سلطانا» ۲۵ نوع ماده شیمیایی یافت شده است

یک بازار میوه خیابانی در لندن،‌ پایتخت بریتانیا- Tolga AKMEN / AFP

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که در بریتانیا، بیشتر میوه‌ها و سبزیجات محبوب با بیش از ۱۰۰ نوع آفت‌کش پوشیده شده‌اند.

دولت بریتانیا همه ساله نمونه‌های موادغذایی و نوشیدنی را از نظر بقایای آفت‌کش‌ها آزمایش می‌کند.

تازه‌ترین تحقیقات که «شبکه تاثیر آفت‌کش‌ها» (پی‌ای‌ان) انجام داده است نشان می‌دهد که انگور (هم تازه و هم خشک)، پرتقال و سبزی‌ها بیشترین میزان آفت‌کش‌ها را دارند.

سایر مواردی که در فهرست ۱۲ محصول آلوده‌ قرار گرفته‌اند و «۱۲ مرد خبیث» را تداعی می‌کنند، گلابی، لوبیا (تازه و خشک)، بامیه، کاهو، هویج و انبه است.

در این مواد وجود ۱۲۲ نوع  آفت‌کش ردیابی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران کشف کرده‌اند که ۸۰ درصد محصول انگور، سبزی‌ها و پرتقال که آزمایش شدند، حاوی بیش از یک نوع آفت‌کش بوده‌اند. تنها در یک کیلو کشمش «سلطانا» ۲۵ نوع ماده شیمیایی یافت شده است.

بنا بر اعلام پی‌ای‌ان، از ۱۲۲ نوع ماده شیمیایی یافت شده در این محصولات، ۶۱ نوع آن در سازمان ملل با عنوان «بسیار خطرناک» دسته‌بندی شده‌اند. افزون بر این، ۴۷ نوع از این مواد با سرطان مرتبط‌اند  و ۱۵ نوع هم حاوی «سموم فراوری شده و پیشرفته»اند که بر عملکرد دستگاه تناسلی و باروری تاثیر منفی می‌گذارند.

نیک موُل، از پی‌ای‌ان بریتانیا، می‌گوید این این ارقام آشکارا نشان می‌دهد که ما از طریق رژیم غذایی خود در معرض «طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی» قرار داریم.

او گفت: «با توجه به اینکه محدودیت‌های ایمنی تنها برای یک آفت‌کش در یک زمان تعیین می‌شود، شواهد فزاینده حاکی از آن است که در ترکیب با مواد شیمیایی می‌توانند سمی‌تر شوند؛ پدیده‌ای که به اثر کوکتل (استعاره از ترکیب چند نوشیدنی) معروف است.» 

خبر خوش اینکه داده‌های دولت نشان می‌دهد که درصد کلی میوه‌ها و سبزیجات حاوی بیش از یک آفت‌کش کاهش یافته است؛ از ۴۸ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۰. 

اما پی‌ای‌ان می‌گوید گزارش اخیر دولت «تدابیر در نظر گرفته شده در نظام بریتانیا برای حمایت از مصرف‌کننده در معرض میزان ناایمن آفت‌کش‌ها را زیر سوال می‌برد.»

زیرا در سال ۲۰۲۰، تنها سه نوع از ۱۲ نوع  میوه و سبزی موجود در فهرست «۱۲ خبیث» پی‌ای‌ان در سال ۲۰۱۹، آزمایش شدند. 

موُل می‌گوید: «دولت بریتانیا سالیانه تنها حدود سه هزار نمونه را برای ردیابی آفت‌کش‌ها آزمایش می‌کند. 

«آن‌ها با این استدلال که آزمایش بیشتر ضروری نیست، آن را توجیه می‌کنند زیرا سیستمی دارند که (تنها) بر اقلام غذایی بیشتر خطرناک تمرکز می‌کند. اما در واقع، آن‌ها در آزمایش سه چهارم محصولات نگران‌کننده سال گذشته موفق نبوده‌اند.»

پی‌ای‌ان از دولت خواسته است تا برنامه ردیابی بقایای (سموم) خود را گسترش دهد و بودجه پژوهش درباره تاثیرات آفت‌کش‌ها بر سلامت مردم را تامین کند.

«مصرف‌کننده‌ فرض را بر این می‌گذارد که غذایش از زیر آزمایش‌های دقیق گذشته است و اگر این اقلام در بریتانیا فروخته می‌شوند، پس مطمئن‌اند. متاسفانه لزوما این طور نیست.»

مول می‌گوید: «ما در واقع از پیامدهای بلندمدت مصرف روزانه ده‌ها نوع سم آفت‌کش بر سلامت خود شناخت بسیار محدودی داریم.»

سخنگوی وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی به ایندیپندنت گفت: «کلیه موادغذایی که در بریتانیا به فروش می‌رسند باید از قوانین سختگیرانه‌ در مورد بقایای آفت‌کش‌ها پیروی کنند تا اطمینان حاصل شود که خوردن آن‌ها بی خطر است.»

«این مقررات از طریق یک برنامه جامع نظارت بر بقایا (سمی) و تحت نظارت یک نهاد مستقل اعمال می شود. در سال ۲۰۲۰ بیش از ۹۷ درصد نمونه‌های آزمایش شده (با این مقررات) همخوانی داشتند.»

او افزود:‌ «با این حال ما همچنان استفاده کمتر از آفت‌کش را تشویق می‌کنیم. اخیرا نیز در حال مشورت روی یک طرح ضربتی ملی هستیم که هدف آن، به حداقل رساندن آثار آفت‌کش‌ها و افزایش جایگزین‌های مطمئن‌تر است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی