تزریق هم‌زمان واکسن‌های کووید-۱۹ و آنفلوآنزا بی‌خطر است

«واکیسناسیون هم‌زمان مردم علیه بیش از یک نوع بیماری سابقه‌ای طولانی دارد»

هیچ مشکلی بابت تزریق هم‌زمان دو واکسن آنفلوآنزا و کووید- ۱۹ پیش‌بینی نشده است - REUTERS/Shannon Stapleton

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که تزریق هم‌زمان واکسن‌های کووید و آنفلوآنزا بی‌خطر است و این هم‌زمانی بر سیستم ایمنی بدن هیچ تاثیر منفی ندارد. 

دانشمندانی که روی پروژه «کام فلو کوو» (ComFluCov)، ترکیب واکسیناسیون کووید-۱۹ و آنفلوآنزا، تحقیق می‌کنند می‌گویند نتیجه‌گیری‌های آنان برنامه‌های عملی دولت برای تزریق واکسن یادآوری کووید هم‌زمان با واکسیناسیون آنفلوآنزا را تایید می کند.

آزمایش‌های تیم تحقیقاتی دانشگاه بریستول نشان داده است که عوارض تزریق هم‌زمان دو واکسن خفیف تا متوسط است و نتیجه‌گیری کرده است که «هم‌زمانی (تزریق) این دو واکسن از نظر مصونیت‌بخشی نگران‌کننده نیست و واکنش سیستم ایمنی بدن به هردو واکسن حفظ می‌شود.»

دکتر رایِکا لازاروس، متخصص بیمای‌های واگیردار و میکروبیولوژی و محقق ارشد «کام فلو کوو» می‌گوید که این پژوهش نشان داده است که «می‌توان با تزریق هم‌زمان هر دو واکسن کووید و آنفلوآنزا، مردم را در مقابل (این دو بیماری) محافظت کرد.»

او افزود: «این گامی واقعا مثبت و به معنای آن است که وقت ملاقات کمتری برای کسانی که به دریافت هر دو واکسن نیاز دارند لازم است و از فشار بر افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای که معمولا واکسن آنفلوآنزا برایشان تجویز می‌شود، می‌کاهد.»

نتایج این پژوهش که هنوز مورد داوری سایر دانشمندان قرار نگرفته، قبلا با کمیته مشترک واکسیناسیون و مصون سازی و سازمان تنظیم‌ داروی بریتانیا به اشتراک گذاشته شده است.

آن‌ها (نتایج) برای کمک به آماده‌سازی برنامه پاییز و زمستان استفاده شدند. بر این اساس، بیش از ۵۰ میلیون واکسن یادآوری کووید ارائه می‌شود و در عین حال ۳۰ میلیون واکسن آنفلوآنزا هم تزریق خواهند شد. 

در تحقیقات «کام فلو کوو»، دو نوع واکسن کووید و سه نوع واکسن آنفلوآنزا در مجموع با شش ترکیب مختلف آزمایش شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت‌کنندگان در این مطالعه بالای ۱۸ سال بودند و یک دوز واکسن فایزر/بیون‌تک یا آکسفورد/آسترازنکا زده و منتظر دوز دومشان بودند. در مجموع، ۶۷۹ نفر از ۱۲ مرکز ان‌اچ‌اس (نظام درمان عمومی بریتانیا) در انگلستان و ولز در این تحقیقات شرکت کردند.

یک گروه از داوطلبان در نخستین قرار مطالعاتی دومین دوز واکسن کووید و واکسن آنفلوآنزای خود را تزریق کردند  و در دومین قرار، دارونما زدند. دومین گروه در نخستین قرار، دومین دوز واکسن کووید و یک دارونما و در دومین قرار، واکسن آنفلوآنزا تزریق کردند.

آن‌ها در سومین قرار نیز شرکت کردند تا هم آزمایش خون دهند و هم درباره عوارض جانبی پس از تزریق واکسن صحبت کنند.

شایع‌ترین عوارض جانبی احساس درد اطراف محل تزریق سوزن و خستگی بود. 

پژوهشگران دریافتند که برخی ترکیب‌ها تعداد افرادی را که دو واکسن کووید-۱۹ و آنفلوآنزا را هم‌زمان تزریق و دست‌کم یک عارضه جانبی را گزارش کرده بودند، افزایش داده است؛ اما واکنش‌ها عمدتا خفیف تا متوسط بوده‌اند.

بنا بر این پژوهش، واکنش ایمنی بدن به دریافت هم‌زمان واکسن‌های کووید-۱۹ و آنفلوآنزا حفظ شده بوده است و ۹۷ درصد کسانی که در این آزمایش‌ها شرکت کردند گفته‌اند که در آینده نیز مایل‌اند هردو واکسن را هم‌زمان تزریق کنند.

پروفسور اندرو یوستیانوفسکی، سرپرست مطالعات بالینی برنامه واکسیناسیون کووید-۱۹ در موسسه ملی پژوهش‌های بهداشتی (ان‌آی‌اچ‌آر) می‌گوید: «این پژوهش به‌سرعت به نتایجی مهم و اطمینان‌بخش رسیده است که می‌تواند واکسیناسیون را برای بیماران و ان‌اچ‌اس (نظام درمان عمومی بریتانیا) کارآمدتر کند.»

این تحقیقات زیر نظر مرکز آزمایش‌های بریستول در دانشگاه بریستول، بیمارستان آموزشی بریستول و بنیاد نظام درمان عمومی وِستون انجام شده و شبکه پژوهش‌های بالینی غرب انگلستان از آن حمایت کرده است.

بودجه این مطالعات را که قرار است در نشریه «لانست» (The Lancet) منتشر شود، ان‌آی‌اچ‌آر تامین کرده است.

دکتر پیتر انگلیش، رئیس سابق کمیته بی‌ام‌اِی بهداشت عمومی می‌گوید: «واکسیناسیون هم‌زمان مردم علیه بیش از یک نوع بیماری سابقه‌ای طولانی دارد.» او افزود: «من هیچ موردی را به یاد ندارم که که تجویز هم‌زمان واکسن ناامن بوده باشد.»

«هیچ مشکلی بابت تزریق هم‌زمان دو واکسن آنفلوآنزا و کووید- ۱۹ پیش‌بینی نمی‌‌‌‌‌شد اما عاقلانه و محتاطانه بود که مشکلات احتمالی آن در آزمایش‌های بالینی و پیش از صدور مجوز یا توصیه گسترده آن، بررسی شود. این پژوهش دقیقا همین کار را کرده است.»

© The Independent