معاون رئیسی: ما با نظریه «دولت-ملت» مشکل داریم

در واقع تئوری «امام- امت» برخلاف تفکر «دولت-ملت، شانی» جز هدایت شوندگی برای مردم قائل نیست

میثم لطیفی، معاون ابراهیم رئیسی و رئیس سازمان استخدامی کشور - عکس از وبسایت میثم لطیفی

معاون ابراهیم رئیسی با ارجاع به آیه‌های ۱۲۸ و ۱۲۹ سورۀ بقره گفت بر خلاف الگوی غربی که حکمرانی را مبتنی بر «دولت-ملت» تعریف می‌کند، علی‌المبنا ما با این مشکل داریم و مسئلۀ ما امام و امت است؛ نظریه ما نظریه اخوت است، نظریۀ مسئولیت است، نظریۀ ما نظریۀ امر به معروف و نهی از منکر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، میثم لطیفی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ مقطع دکتری و دورۀ تربیت حکمرانان جوان مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، با بیان اینکه مسئلۀ حکمرانی در غرب از دهه ۱۹۸۰ و تحت تأثیر نئولیبرالیسم آغاز شده است و انتظار رهبر جمهوری اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی و عبور از مرحلۀ دولت اسلامی است، افزود در دولت سیزدهم جایگاه مردم باید بازتعریف شود و برای الگوهای حکمرانی کمک مجموعه‌های علمی، اجرایی و دانشگاهی را پای کار نیاز داریم تا بتوانیم این شعار را محقق کنیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در ادامه اظهار داشت «ما می‌توانیم الگوی حکمرانی اسلامی خودمان را عرضه کنیم.»

به نظر می‌رسد پس از یک دست سازی کلیه نهادهای جمهوری اسلامی، دولت ابراهیم رئیسی در تلاش است تا برنامه حکومت برای انحصاری کردن قدرت را تئوریزه کند.

ابراهیم رئیسی در جلسه معرفی کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، تاکید کرد که دولت او «اولین دولت گام دوم انقلاب اسلامی» است.

پس از آنکه در بهمن سال ۹۷، دفتر رهبر جمهوری اسلامی بیانیه‌ای با عنوان «گام دوم انقلاب» منتشر کرد، تقریباً بر همگان مسجل شد که علی خامنه‌ای قصد دارد نظام جمهوری اسلامی را وارد مرحله‌ای تازه کند.

قدمت ایده امام-امت به دهه ۶۰ و اوایل انقلاب و دورانی باز می‌گردد که انقلابیون اسلام‌گرا در تلاش بودند تئوری ولایت فقیه و قدرت بی حد و حصر او را توجیه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال در دوران رهبری دوم کسی تصور نمی‌کرد که علی خامنه‌ای بتواند چنین سیطره‌ای بر کشور پیدا کند، اما او توانست با نهادسازی و تغییرات بنیادی، قدرت بی‌بدیلی برای خود ایجاد کند؛ به‌طوری که عملاً رؤسای جمهوری به تدارکاتچی تبدیل شدند، کابینه‌ها با میل او چیده می‌شوند و حتی مجلس نیز قوانین را مطابق میل او تصویب می‌کند. اما این پایان کار نبود. علی خامنه‌ای فارغ از مسائل سیاسی روزمره، یک ایدئولوژی و برنامه بلند مدت داشت.

حالا، معاون ابراهیم رئیسی سعی دارد تا با رد ایده دولت-ملت، سهم مردم در حکومت را در حد نسبت یک مأموم با امام جماعت کاهش دهد. در واقع تئوری امام- امت برخلاف تفکر دولت-ملت، شأنی جز هدایت شوندگی برای مردم قائل نیست. در این ایده که از قضا اسلام‌گرایان شیعه حاکم ایران آن را پیگیری می‌کنند، قرار نیست مردم در تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذار باشند. بلکه باید سعی کنند تا مانند افرادی که امروز با عنوان «ارزشی» شناخته می‌شوند، گوش به فرمان ولی فقیه باشند. ولی فقیهی که از نظر اسلام‌گرایان حاکم ایران، نایب امام دوازدهم شیعیان به حساب می‌آید و حق استیلا بر جان و مال مردم را دارد.

در تفکر شیعه حامی ولایت فقیه، مردم «قطعا» کمتر از مرجع تقلیدی که حکومت اسلامی را در دست دارد، آگاهی دارند. از این رو باید به جای تصمیم‌گیری، برایشان تصمیم گرفته شود.