بز‌رگ‌ترین مزرعه عمودی جهان در انگلستان ساخته می‌شود

در کشاورزی عمودی، گیاهان به جای گلخانه‌ها در ساختمان‌هایی چند لایه با نور مصنوعی پرورش می‌یابند

طرفداران کشاورزی عمودی کوتاه شدن زنجیره تامین را از مزایای این روش می‌دانند و می‌گویند این آینده تولید غذا است - GEORGE FREY / AFP

یک شرکت غذایی در حال برنامه‌ریزی برای ساخت آن چیزی است که می‌گوید بزرگ‌ترین «مزرعه عمودی» جهان در نزدیکی بریستول خواهد بود، تا بتواند برای برخی از بزرگ‌ترین سوپرمارکت‌های بریتانیا تره‌بار تازه تامین کند.

در کشاورزی عمودی یا سرپوشیده، گیاهان به جای گلخانه‌ها در ساختمان‌هایی چند لایه با نور مصنوعی پرورش می‌یابند.

شرکت مواد غذایی جونز در حال حاضر ادعا می‌کند که صاحب بزرگ‌ترین مزرعه عمودی اروپا در اسکانتروپ در لینکلنشایر است.

اکنون این شرکت می‌گوید که می‌خواهد یک قدم جلوتر بردارد و بزرگ‌ترین مزرعه عمودی جهان را در شهر لیدنی در گلوسترشایر با ۱۴۸ هزار متر مربع فضای پرورش گیاه بسازد. 

جیمز لوید جونز، بنیانگذار این شرکت، می‌گوید بحران مداوم در زنجیره تامین در بریتانیا و کمبود متعاقب مواد غذایی گواه این است که برای اطمینان از امنیت غذایی در آینده به راه‌های جدید و ابتکاری کشاورزی نیاز است.

او گفت: «زنجیره تامین مواد غذایی ما تحت فشار قابل توجهی است، زیرا قفسه‌های خالی سوپر مارکت‌ها و کمبود مواد غذایی به طور فزاینده‌ای عادی شده است. در این وضعیت، کشاورزی عمودی بدون شک بخشی حیاتی از آینده کشاورزی بریتانیا و جهان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوید جونز افزود: «ما برنامه داریم که بتوانیم ۷۰ درصد از تره بار تازه بریتانیا را در ده سال آینده تامین کنیم.»

این شرکت می‌گوید سایت جدید چند میلیون پوندی، با پشتیبانی غول خرده‌فروشی آنلاین اوکادو، عرضه در سوپر مارکت‌ها را از سال آینده آغاز می‌کند.

اندازه این مزرعه تقریباً جند برابر زمین تنیس است و می‌تواند بیش از هزار تن سبزیجات تازه را به هزاران سوپر مارکت انگلستان عرضه کند.

کشاورزی عمودی فرایندی است که به موجب آن تولیدکنندگان محصولات خود را درلایه‌هایی که به طور عمودی روی هم قرار گرفته‌ ‌اند، پرورش می‌دهند. این موجب صرفه‌جویی در استفاده از زمین می‌شود.

طرفداران کشاورزی عمودی کوتاه شدن زنجیره تامین را از مزایای این روش می‌دانند و می‌گویند این آینده تولید غذا است.

برخی دیگر استدلال می کنند که کشاورزی عمودی به دلیل هزینه‌های جاری بالا و تولید در مقیاس کوچک ناکارآمد است.

شرکت غذایی جونز در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد، در سال ۲۰۱۸ تاسیسات خود در لینکلنشایر را افتتاح کرد و در سال ۲۰۱۹ پشتیبانی گروه اوکادو را به دست آورد.

تأسیسات جدید که جی‌اف‌سی ۲ نام دارد، در اوایل سال ۲۰۲۲ افتتاح می‌شود و قادر خواهد بود سوپرمارکت‌های سراسر بریتانیا را تامین کند.

آقای لوید جونز گفت: «با توجه به آنچه در حال حاضر انجام می‌دهیم و فناوری پیشرویی در جهان که در اختیار داریم و نیز نیاز مبرم به اشکال پایدارتر کشاورزی در دهه‌های آینده‌، قصد داریم ظرف ده سال آینده ۷۰ درصد از تره‌بار تازه انگلستان را تامین کنیم.»

او گفت: «از نظر زیست محیطی، کشاورزی عمودی به ما اجازه می‌دهد در ۱۷ لایه کشت کنیم، بنابراین هر ایکر زمین هفده برابر بیشتر تولید می‌کند.»

لوید جونز افزود: «این به ما اجازه می‌دهد تا بدون آفت‌کش‌ها و با ۹۵ درصد آب کمتر محصول تولید کنیم. و این بدان معناست که می‌توانیم که فاصله‌های هوایی و جاده‌ای‌ را که محصولات غذایی‌مان [طی می‌کند تا به دست به مصرف‌کننده برسد،] به میزان قابل‌توجهی کاهش دهیم.»

او گفت: «اما کشاورزی عمودی فقط توجیه زیست‌محیطی ندارد. این کار از نظر اقتصادی نیز موجه است. برای رساندن هزینه‌ها به سطحی که به ما امکان بدهد سبزیجات خوشمزه و سالم، سبزی سالاد، گل‌، میوه و سبزیجات را با قیمتی ارائه کنیم که خریدار عادی واقعاً دوست دارد بپردازد. [تولید در] مقیاس [انبوه] اهمیتی حیاتی دارد. تاسیسات دوم ما توانایی ما را در انجام این کار هر چه بیشتر تقویت می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان