مزد ساخت «قلاده‌های طلا» به تهیه‌کننده پرداخت شد

وزیر فرهنگ و ارشاد در حکمی محمد خزاعی را به سمت «معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی و سمعی‌بصری» منصوب کرد

محمد خزاعی از فعالان سینمایی نزدیک به حاکمیت است که علاوه بر تهیه‌کنندگی، دبیری جشنواره‌های فیلم فجر و فیلم مقاومت را در کارنامه دارد‌ـ عکس از سینما سینما

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران، در حکمی محمد خزاعی را به سمت «معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی و سمعی‌بصری» منصوب کرد. محمد خزاعی متولد سال ۱۳۵۵ و از فعالان سینمایی نزدیک به حاکمیت ایران است که تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی مثل «قلاده‌های طلا» و دبیری جشنواره‌های فیلم فجر و فیلم مقاومت را در کارنامه دارد.

در حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت ابراهیم رئیسی از محمد خزاعی خواسته شده است برای «حفظ و انتقال معارف، ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی» از طریق آثار سینمایی برنامه‌ریزی کند. «تعیین ضوابط صدور پروانه تولید و نظارت بر اعمال آن در ساخت آثار سینمایی»، «نظارت بر برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی» و «تربیت نسل جوان باورمند به انقلاب» از دیگر مواردی‌اند که در حکم وزیر ارشاد برای رئیس‌ جدید سازمان سینمایی بر آن‌ها تاکید شده است.

محمدمهدی اسماعیلی در برنامه‌ای ۸۳ صفحه‌ای برای وزارت ارشاد، با انتقاد از وضعیت حوزه فرهنگ و هنر، مدعی شده بود که در سال ۱۳۹۷ از ۷۷ فیلم بررسی شده، ۵۹ فیلم مروج سبک زندگی غیراسلامی و ۶۱ فیلم ارائه‌دهنده تصویری مثبت از «زن بی‌حیا» بوده‌اند. او نهادهای صنفی همچون خانه سینما را «فاقد وجاهت قانونی» دانسته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویکرد اعتراضی و انتقادی وزیر جدید ارشاد به عرصه فرهنگ و هنر به‌خصوص سینما، واکنش سریع بسیاری از هنرمندان و فیلمسازان را در پی داشت. با این حال، او در گفت‌وگوهای بعدی مدعی شد که با اهالی فرهنگ و هنر تعامل خواهد کرد، وعده‌ای که به نظر می‌رسد عمر کوتاهی داشت چرا که او در حکم رئیس جدید سازمان سینمایی و سمعی‌بصری، روی مواردی دست گذاشته است که نشان می‌دهد وزارت ارشاد برای تغییر رویکرد سینما و آثار سینمایی در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران خیز برداشته است، اگرچه این حرکت از سال‌ها پیش با ورود سرمایه‌گذاران «دست‌ودل‌باز» به سینما آغاز شده بود.

محمدمهدی اسماعیلی برای تحقق اهدافش در سینما، در سازمان سینمایی به فردی نیاز داشت که هم راهبردهای اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران را دنبال کند و هم راه برقراری ارتباط با اهالی سینما را بلد باشد. پیش‌تر، روزنامه حکومتی «جوان» مدعی شده بود که محمد خزاعی با وجود پایبندی به عقاید و چارچوب‌ها، راه تعامل با دیگر طیف‌های سینمای ایران و افکار متفاوت را باز گذاشته است.

محمد خزاعی و سیدمحمود رضوی از جمله تهیه‌کنندگان سینمایی در سال‌های اخیرند که با وجود نزدیکی به حاکمیت و پیشبرد منافع جمهوری اسلامی، با پول‌هایی که به‌عنوان سرمایه‌گذار وارد سینما کردند، موفق شدند با طیف گسترده‌ای از سینماگران و هنرمندان همکاری کنند و ارتباط بگیرند و با زیرکی، سینما را در مسیری پیش‌ ببرند که منافع جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند. بیشتر بودجه فیلم‌هایی را که این تهیه‌کنندگان ساخته‌اند نهادهایی مثل سپاه پاسداران تامین کرده‌اند.

فیلمسازان مستقل ایران مدت‌ها است که به این مسئله اعتراض دارند. دستمزدهای نجومی که تهیه‌کنندگان وابسته به حاکمیت به برخی بازیگران پرداخت می‌کنند، راه تولید آثار سینمایی مستقل را مسدود کرده است و حالا، مسیری که سینماگران وابسته آغاز کرده‌ بودند با حضور محمد خزاعی در قامت رئیس سازمان سینمایی، هدفمندانه پیگیری خواهد شد.

از جمله فیلم‌هایی سینمایی که محمد خزاعی تهیه ‌کرده است می‌توان به «پشت پرده مه» به کارگردانی پرویز شیخ‌ طادی، «جعبه موسیقی» به کارگردانی فرزاد موتمن، «احضارشدگان» به کارگردانی آرش معیریان، «قلاده‌های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، «پشت دیوار سکوت» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، «امپراتور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و همچنین، فیلم سینمایی «به‌وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌ کیا اشاره کرد.

قلاده‌های طلا فیلمی بود که درباره اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ و در حمایت از علی خامنه‌ای ساخته شد. این فیلم حوادث پس از انتخابات ۱۳۸۸ را به روایت جمهوری اسلامی ایران به تصویر کشید. در سال ۱۳۹۱، جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، اعتراف کرد که سازمان سینمایی برای ساخت این فیلم یک میلیارد تومان کمک مالی کرده است.

بیشتر از فرهنگ و هنر