یک استاد دانشگاه در نروژ به نقض تحریم‌های ایران متهم شد

«افرادی از ایران به اطلاعات و معلوماتی دست یافته‌اند که می‌تواند برای برنامه هسته‌ای ایران مفید باشد»

 عکس از صفحه ویکی‌پدیای دانشگاه ان‌تی‌ان‌یو

روز چهارشنبه ۲۹ سپتامبر، یک استاد دانشگاه ایرانی-آلمانی در نروژ به دلیل دعوت از چهار پژوهشگر مهمان از ایران و فراهم کردن دسترسی آن‌ها به آزمایشگاه، به نقض تحریم‌های اعمال شده بر جمهوری اسلامی ایران متهم شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول دادستان نروژ گزارش داد که پژوهشگران مهمان به دانش و اطلاعاتی دسترسی پیدا کرده بودند که می‌تواند به پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران کمک کند.

تلویزیون «ان‌آر‌کی» بدون افشای هویت این استاد ایرانی-آلمانی دانشگاه فنی «ان‌تی‌ان‌یو» گزارش داد که او این چهار پژوهشگر را در فاصلهٔ فوریه ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ به تروندهایم، سومین شهر بزرگ نروژ، آورده است.

مدتی که این چهار نفر در نروژ مانده‌اند، متفاوت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستان فردریک رانکه به ان‌آرکی گفت: «افرادی از ایران به اطلاعات و معلوماتی دست یافته‌اند که می‌تواند برای برنامه هسته‌ای [ایران] مفید باشد. ما نمی‌گوییم این طور است، اما خطر بالقوه در اینجا جدّی است.»

وی در ادامه اضافه کرد که استاد دعوت کننده از این افراد به نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران، نقض آیین‌نامه‌های کنترل صادرات، و همچنین نقض مصوّبه قانونی رخنه اطلاعاتی در نروژ متهم شده است.

وکیل این استاد می‌گوید که موکلش همه اتهام‌های وارد شده علیه خود را رد کرده و معتقد است که هیچ خطایی مرتکب نشده است.

با این که نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست، اما از همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد برنامه هسته‌ای ایران پیروی و از تدابیر محدودکننده اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند.