هالک‌بانک خواستار مختومه شدن پرونده نقض تحریم‌های ایران در آمریکا شد

هالک‌بانک ترکیه اتهام تقلب، پول‌شویی و استفاده از شرکت‌های مالی در ایران، ترکیه و امارات برای دور زدن تحریم‌های‌ آمریکا را رد کرد

«هالک‌بانک درآمد حاصل از نفت را به طلا و سپس پول نقد در جهت منافع ایران تبدیل کرده است» - OZAN KOSE / AFP

یکی از وکلای «هالک بانک»‌ روز دوشنبه ۲۳ فروردین، به دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده گفت که این بانک دولتی ترکیه در آمریکا دارای مصونیت قضایی است و اتهام کمک آن به ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، باید پس گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سیمون لاتکویچ، وکیل هالک‌بانک، در محکمه ناحیه دوم دادگاه استیناف در منهتن گفت که دولت آمریکا فاقد صلاحیت قضایی برای اقامه دعوی در مورد این بانک است و هالک‌بانک از آنجا که دولتی و «برابر با دولت ترکیه»‌ است، مصونیت قضایی دارد.

هالک‌بانک اتهام تقلب، پول‌شویی و توطئه در استفاده از شرکت‌های خدمات مالی در ایران، ترکیه و امارات متحده عربی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا را رد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستان‌های آمریکایی می‌گویند که هالک‌بانک درآمد حاصل از نفت را به طلا و سپس پول نقد در جهت منافع ایران تبدیل ‌کرده، و همچنین از جعل اسناد استفاده کرده است تا محموله‌های جعلی مواد خوراکی را به جای نفت جابزند.

آنان همچنین گفته‌اند که این بانک در انتقال مخفیانه ۲۰ میلیارد دلار وجوه مسدودشده به ایران کمک کرده و از طری سیستم مالی ایالات متحده آمریکا دست‌کم یک میلیارد دلار پولشویی کرده است.

این پرونده مناسبت ترکیه و آمریکا را پیچیده کرده و رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق آمریکا بر بی‌گناهی این بانک تاکید کرده بود.

لاتکویچ روز دوشنبه در داواه گفت که هالک‌بانک طبق بند «مصونیت حاکمیت خارجی»‌ در قانون فدرال آمریکا، شامل مصونیت قضایی می‌شود، و دادگاه تجدیدنظر را به رفع «نقض شدید» قانون فوق ترغیب کرد.

قاضی دادگاه تجدیدنظر، ریچارد برمن، پیشتر پرونده‌های مرتبط از جمله محکومیت محمت هاکان آتیلا، مدیر سابق هالک‌بانک و رضا ضراب، تاجر ایرانی-ترکیه‌ای را بررسی کرده بود.