سخنگوی کاخ سفید: اگر در افغانستان مانده بودیم جنگ می‌شد

یکی از فرماندهان ارشد آمریکا می‌گوید این کشور قصد داشت شمار محدودی نیرو را در افغانستان نگه دارد

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی خود گفت که اگر ایالات متحده ۲۵۰۰ نیروی نظامی خود را در افغانستان نگه داشته بود، باید با طالبان وارد جنگ می‌شد.

خانم ساکی این مطلب را در توضیح اختلافی که ظاهرا میان مقام‌های آمریکا در باره خروج از افغانستان وجود داشت بیان کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفته‌است که مشاوران نظامی او اختلافی بر سر خروج نیروها از افغانستان نداشته‌اند، در حالی که یکی از فرماندهان ارشد آمریکا می‌گوید این کشور قصد داشت شمار محدودی نیرو را در افغانستان نگه دارد.

در همین حال، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، روز سه‌شنبه در جلسه ادای شهادت در برابر کمیسیون نیروهای مسلح سنا گفت: «طالبان تروریست بودند و هنوز هستند، و رابطه نزدیکی با القاعده دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت اواخر سال گذشته میلادی پیش‌بینی کرده بود که خروج شتابزده نیروهای آمریکا از افغانستان بدون برآورده شدن شرایطی خاص، خطر از دست رفتن امتیازات به دست آمده در آن کشور را در پی خواهد داشت  و می‌تواند فروپاشی ارتش و دولت افغانستان را تسریع کند که پیامدش سلطه طالبان یا جنگ داخلی خواهد بود.

در جلسه روز سه‌شنبه سنا، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، از نحوه تخلیه هوایی کابل دفاع کرد . گفت که بدون حضور نیروهای زمینی آمریکا، خنثی کردن تهدیدهای تروریستی آینده در افغانستان «دشوار اما کاملا ممکن» خواهد بود.

او با انتقاد از تصمیم‌های دولت‌های متوالی آمریکا در طول بیست سال جنگ در افغانستان، گفت که دولت ایالات متحده بیش از حد به ساختن دولتی مستحکم در کابل باور داشت.

او به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: «ما به ساختن دولت کمک کردیم، ولی نتوانستیم کشور بسازیم. ارتش افغانستان – که ما و متحدانمان آموزشش داده بودیم – حتا بدون شلیک یک گلوله ذوب شد. این همه ما را غافلگیر کرد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، شنبه شب از عملکرد دولت بایدن در افغانستان انتقاد کرد و گفت: «اگر ما سر کار بودیم، پنج پایگاه را بمباران می‌کردیم و بگرام را تا مدت‌ها اشغال می‌کردیم.»

او بایدن را متهم کرد که پایگاه هوایی بگرام را رها کرده است و گفت که اکنون آن پایگاه به دست چین خواهد افتاد. ترامپ مدعی شد:‌ «ما می‌خواستیم پایگاه هوایی‌مان را حفظ کنیم، چون درست نزدیک چین است…. ساخت این پایگاه هوایی زیبا و بزرگ میلیاردها دلار خرج برداشته بود، اما از آن خارج شدیم. حتی چراغ‌ها را هم خاموش نکردیم.»