رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: آمریکا حق اظهار نظر در مورد بازرسی از تسا را ندارد

در ماه‌های اخیر اقدامات متعددی از سوی تهران انجام شده تا در کار بازرسان اختلال ایجاد شود

JOE KLAMAR / AFP

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که روز سه‌شنبه برای دیدار و گفت‌وگو با همتای روس خود وارد مسکو شده است، می‌گوید ایالات متحده در جایگاهی نیست که در مورد بازرسی بین‌المللی از تاسیسات ساخت قطعات سانتریفیوژ در کرج اظهارنظر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد اسلامی در واکنش به درخواست ایالات متحده از دولت ایران برای صدور مجوز دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت کرج گفت: آمریکا حق ندارد با «ملت بزرگ ایران» به این صورت برخورد کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این که آنها «عملیات تروریستی» در سایت هسته‌ای ما را محکوم نکردند گفت: «بنابراین اصرار آنها در مکان‌هایی که مورد حمله تروریستی قرار گرفته است پذیرفته نیست و انتظار داریم آژانس به قانون عمل کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوم تیر ماه، رسانه‌ها از انفجار در تأسیسات شرکت تکنولوژی سانتیرفیوژ ایران، تسا، خبر دادند. مسئولان ایران آن را خرابکاری و تروریسم هسته‌ای خوانده و مانند گذشته اسرائیل را متهم اصلی معرفی کردند. اسرائیل رسما در این موارد اظهار نظر نکرده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد ایران اجازه دسترسی به سایت‌هایی را که در ١٢ سپتامبر توافق شده بود نمی‌دهد و از امتناع مقام‌های ایرانی از صدور مجوز دسترسی مورد نیاز آژانس به تجهیزات نظارتی خود ابراز تاسف کرد.

نماینده آمریکا در آژانس روز دوشنبه از ایران خواست فورا به بازرسان این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد اجازه بازدید از مجتمع تسا را بدهد و گفت اگر مشکل حل نشود، همراه با سایر اعضای شورای حکام برای پاسخ مناسب به ایران رایزنی خواهد کرد.

حفظ نظارت‌های آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران عاملی کلیدی در اطمینان از ماهیت برنامه‌های هسته‌ای اعلام شده جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود. با این حال در ماه‌های اخیر اقدامات متعددی از سوی تهران انجام شده تا در کار بازرسان اختلال ایجاد شود.