کیفیت هوای تهران در شرایط بسیار ناسالم و خطرناک 

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده بود که تهرانی‌ها در سه ماه تابستان هیچ‌ روزی هوای پاک نداشتند 

پیش‌بینی شده است که در اواخر وقت روز دوشنبه، به دلیل کاهش دمای هوا، غلظت آلاینده ذرات معلق هم افزایش یابد-عکس از فرارو

با وزش شدید باد و برخاستن گردوغبار در روز یکشنبه، ۴ مهر، کیفیت هوای استان تهران و بخش‌هایی از استان البرز در شرایط «بسیار ناسالم» قرار گرفت و پیش‌بینی شده است که در اواخر وقت روز دوشنبه، به دلیل کاهش دمای هوا، غلظت آلاینده ذرات معلق هم افزایش یابد. 

به گزارش خبرگزاری ایرنا و به نقل از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در ساعات بعدازظهر روز یکشنبه، شاخص آلایندگی تهران افزایش یافت و همراه‌ با وزش باد شدید تا ۱۱ متر بر ثانیه، حجم زیادی از گرد و غبار به این شهر رسید. این رخداد افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون را در پی داشت؛ به‌ طوری‌ که در ساعت ۱۷ روز یکشنبه، شاخص این آلاینده در پایتخت به عدد ۲۲۴ رسید؛ شاخص کیفیت هوا بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ به معنای آن است که کیفیت هوا در شرایط «بسیار ناسالم» یا «بنفش» است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


با این حال، عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا در وزارت بهداشت، به خبرگزاری رکنا گفته که در منطقه ۱۹ تهران، شاخص کیفیت هوا به عدد ۴۲۰ یعنی «خطرناک» رسیده است. به گفته او، شاخص کیفیت هوا در کرج هم روز یکشنبه به مرحله خطرناک و نزدیک ۴۰۰ رسیده است. 
سازمان هواشناسی و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پیش‌بینی کرده‌ است که در چهار روز آینده، غلظت آلاینده‌ها همچنان افزایش یابد. 
صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، به خبرگزاری ایسنا گفت که افزایش فشار هوا در سواحل دریای خزر و بارندگی در این منطقه، وزش شدید باد در استان تهران و بخش‌‎هایی از استان البرز را در پی داشت. به گفته او، در روز یکشنبه سرعت وزش باد در تهران ۴۰ کیلومتر بر ساعت و جهت آن غربی و شمال غربی بود. 
به دنبال وزش شدید باد، گرد‌وغبار در تهران نیز به هوا برخاسته، به‌ طوری‌ که بنا بر اعلام مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، دید افقی تا دو هزار و ۵۰۰ متر کاهش یافته و غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون در هوای تهران افزایش پیدا کرده است.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، این شرایط روز دوشنبه، پنجم مهر، برای بخش‌هایی از استان‌های ایلام، خوزستان، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز پیش‌بینی شده است. 
در تهران، هم‌زمان با کاهش سرعت وزش باد و دمای هوا، افزایش غلظت ذرات معلق و تجمع آلاینده‌ها بیشتر می‌شود. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، روز دوشنبه دمای هوا بین چهار تا هفت درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد یافت و به‌تدریج غلظت ذرات معلق که از اواخر وقت روز یکشنبه آغاز شده بود، افزایش می‌یابد. 
بر اساس این گزارش، در چهار روز آینده هوای تهران صاف تا قسمتی ابری با وزش متوسط باد پیش‌بینی شده است اما در شامگاه دوشنبه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید دوباره آغاز می‌شود که احتمالا به دنبال آن، خیزش دوباره گردوخاک در ارتفاعات به ویژه ارتفاعات شرقی افزایش پیدا کند. 
شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پیش‌تر اعلام کرده بود که تهرانی‌ها در سه ماه تابستان هیچ‌ روزی هوای پاک نداشته‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که هوای پایتخت در سه ماه تابستان، ۷۱ روز در شرایط قابل‌قبول و ۲۲ روز در شرایط آلوده بوده است. در این میان، ۲۱ روز هوا برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد و یک روز نیز کیفیت هوا برای همه گروه‌ها ناسالم بود.