موج گرانی به اورانیوم هم رسید

هفته قبل یک دلال کانادایی ۲۴۰ میلیون دلار اورانیوم خرید

بیشتر اورانیوم استخراج‌شده به‌عنوان سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌شود-CANVA

سرمایه‌گذاری در بازار فلزات گران‌بها فقط به طلا و نقره محدود نمی‌شود. خیلی‌ها در بازار به دنبال اجناس خاص‌تری مثل اورانیوم می‌گردند که حالا به‌طور عجیبی گران شده است.

نشریه اقتصادی «کانورسیشن» با بررسی این تغییر قیمت به این نکته اشاره کرد که سوخت اولیه نیروگاه‌های هسته‌ای در بیشتر دهه ۲۰۱۰ در حال سقوط بود و هیچ نشانه‌ای از یک چرخش بزرگ وجود نداشت. بااین‌حال، از اواسط ماه اوت، قیمت‌ها حدود ۶۰ درصد افزایش‌یافته است زیرا سرمایه‌گذاران و دلالان در تلاش هستند تا این کالا را به دست آورند.

 قیمت آن در هنگام نوشتن این گزارش حدود ۴۸ دلار آمریکا به ازای هر ۴۵۳ گرم (یک پوند) رسیده درحالی‌که ۱۶ اوت، ده روز قبل، تنها ۲۸٫۹۹ دلار آمریکا ارزش داشت.

بخش اعظم تقاضا در حدود ۴۴۵ نیروگاه هسته‌ای در ۳۲ کشور جهان توزیع می‌شود و عرضه در تعداد معدودی معادن متمرکز است. قزاقستان به‌راحتی بزرگ‌ترین تولیدکننده با بیش از ۴۰ درصد تولید است و پس‌ازآن استرالیا (۱۳ درصد) و نامیبیا (۱۱ درصد) قرار دارند.

ازآنجاکه بیشتر اورانیوم استخراج‌شده به‌عنوان سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌شود، ارزش ذاتی آن با تقاضای فعلی و نیازهای آینده این صنعت ارتباط تنگاتنگی دارد. این بازار نه‌تنها مصرف‌کنندگان اورانیوم، بلکه دلالان را نیز شامل می‌شود که وقتی فکر می‌کنند قیمت ارزان است، خریداری می‌کنند و به‌طور بالقوه قیمت را افزایش می‌دهند. یکی از این شرکت‌های واسطه در کانادا در هفته‌های اخیر ۲۴۰ میلیون دلار آمریکا اورانیوم خریداری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در باره حباب بازار مسکن و طلا شنیده‌اید؟ احتمالاً الآن ما شاهد یک حباب در بازار اورانیوم هستیم و اگر با یک تصحیح بیش‌ از حد نزولی همراه شود، تعجب نکنید.

البته این را هم در نظر داشته باشید که اورانیوم کم‌کم دارد از چشم می‌افتد.

قیمت سهام هیتاچی بعدازآنکه تأیید کرد از قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای ۲۰ میلیارد پوندی ویلفا در بریتانیا خارج می‌شود، ۱۰ درصد افزایش یافت. احتمالاً می‌توانید حدس بزنید احساس سرمایه‌گذاران نسبت به ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای چقدر منفی است.

در شرایطی که دولت‌ها تمایلی به یارانه دادن به انرژی هسته‌ای به دلیل هزینه‌های بالا ندارند، به‌ویژه از زمان فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، دیگر این فناوری برای مقابله با شرایط تغییرات اقلیمی و تأمین برق فراوان، قابل‌اطمینان و کم‌کربن مانند دهه‌های قبل چشم‌وچراغ تجارت‌های پربازده نیست.

فعلاً معامله گران تازه‌کار بازار بورس باید مراقب باشند که در این حباب گرفتار نشوند؛ اما برای فلز با نیمه‌عمری ۷۰۰ میلیون سال، شاید سرمایه‌گذاران جدی بتوانند منتظر بمانند.

بیشتر از اقتصاد