مقابله با داعش خراسان، چالش دیگری برای طالبان

فرار نخبگان و کارشناسان به خارج از افغانستان، طالبان را از سرمایه مهم انسانی محروم کرده است

توانایی طالبان در سرکوب فعالیت‌های خشونت‌آمیز یک آزمون بزرگ برای دولت این گروه است - Aamir QURESHI / AFP

پس از تصرف کابل به دست جنگجویان طالبان در ۱۵ ماه اوت گذشته، جنبش طالبان در یک کنفرانس مطبوعاتی وعده داد که قلمرو افغانستان دیگر به هیچ عنوان برای راه‌اندازی حملات تروریستی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. البته جنبش طالبان پس از به دست گرفتن کنترل افغانستان امیدوار بود که اوضاع امنیتی کشور دچار هیچ مشکلی نشود، اما حملات افراد وابسته به «داعش خراسان» که دشمن دیرینه طالبان به شمار می‌رود، این امیدواری را به یاس و سردرگمی تبدیل کرده است.

داعش خراسان در آغاز افراد طالبان را در مناطق شرقی کشور هدف حمله قرار داد، سپس دامنه حملات این گروه گسترش یافت و به پایتخت رسید. در همین حال تریور فیلست، نویسنده آمریکایی، در گزارشی که در نشریه آمریکایی نشنال اینترست منتشر شده است، می‌نویسد که حملات داعش خراسان از شهر جلال‌آباد در جنوب کابل جایی که این گروه در آن حضور چشمگیری دارد، آغاز شد.

در نتیجه حملات یادشده که خودروهای طالبان را هدف قرار داد، علاوه بر شماری از غیرنظامیان، هشت تن از افراد طالبان نیز در این حملات کشته شدند. شهر جلال‌آباد روز دوشنبه گذشته نیز شاهد حملات دیگر داعش بود ولی از میزان تلفات طالبان در حملات اخیر خبر درستی در دست نیست.

نویسنده آمریکایی می‌افزاید که عملیات تروریستی داعش خراسان علیه طالبان که در حال حاضر سراسر افغانستان را در کنترل دارد، منجر به افزایش نگرانی نسبت به آغاز دوباره درگیری در کشور می‌شود، به ویژه این‌که بسیاری از اعضای پیشین طالبان جذب جاه‌طلبی‌های جهانی داعش شده و به آن گروه پیوسته‌اند.

این افراد از برنامه‌ها و اهداف طالبان آگاهی بسیاری دارند. افزون بر این، افراد زیادی از جنبش طالبان پاکستان نیز به داعش خراسان پیوسته‌اند و باعث تقویت این گروه تروریستی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله انتحاری در ۲۷ ماه اوت گذشته به فرودگاه کابل که منجر به کشته شدن بیش از ۹۰ نفر از شهروندان افغانستان و کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و زخمی شدن بیش از ۱۵۰ نفر دیگر شد، بزرگ‌ترین حمله تروریستی بود که داعش خراسان آن را در سایه دولت طالبان در کابل انجام داده است.

از این ‌رو می‌‎توان گفت که حملات تروریستی داعش خراسان، طالبان را با چالش امنیتی تازه‌ای روبه‌رو کرده است. البته توانایی طالبان در سرکوب فعالیت‌های خشونت‌آمیز یک آزمون بزرگ برای دولت طالبان است، به ویژه این‌که جنبش طالبان پیوسته تاکید داشت که ورود طالبان به قدرت، پایان درگیری‌های ۴۰ ساله و بازگشت صلح و امنیت به سراسر کشور خواهد بود.

با این حال، تریور فیلست می‌افزاید که داعش خراسان تنها چالش فراروی طالبان نیست، زیرا پس از چهار دهه جنگ و ویرانی در افغانستان اکنون طالبان باید اقدام به بازسازی کشور کنند، در حالی‌که کشور با بحران شدید اقتصادی روبه‌رو است و اگر اقدامی فوری و همه‌جانبه صورت نگیرد افغانستان به زودی دچار قحطی می‌شود، افزون بر آن‌که بیماری کرونا هنوز هم گریبان‌گیر مردم افغانستان است.

او خاطرنشان کرد که فرار نخبگان و کارشناسان به خارج از کشور، طالبان را از سرمایه مهم انسانی محروم کرده است و اغلب سازمان‌ها و نهادهای کمک‌کننده بین‌المللی نیز به دلیل نگرانی از وقوع هرج و مرج و خشونت، به فعالیت‌های خود در افغانستان پایان داده‌اند. هرچند طالبان در طول تاریخ برای تامین بودجه خود به تجارت مواد مخدر متکی بوده است، اما سخنگوی طالبان در کنفرانس مطبوعاتی اخیر متعهد شد که کشت تریاک را به طور کامل ممنوع می‌کند، به این معنی که گروه طالبان این منبع مهم درآمد را نیز از دست خواهد داد.

تریور فلیست می‌افزاید که در نتیجه، طالبان علاوه بر رویارویی با چالش‌های متعدد سیاسی، اقتصادی، اداری و اجتماعی که با گذشت هر روز بر حجم آن‌ها افزوده می‌شود، ناگزیر است با داعش خراسان نیز در کشمکش و درگیری باشد و نتواند فرصتی برای آرامش و آسایش پیدا کند.