ناکامی طالبان در تامین امنیت شهروندان کابل

آدم‌ربایی، سرقت، دزدی و انجام ده‌ها جرم دیگر در کابل به اوج‌ خود رسیده است

شهروندان کابل به ویژه کسانی‌ که هنوز هم در این شهر مشغول کار و بار شخصی خود هستند از ضعف امنیتی این شهر شکایت دارند و می‌گویند که گروه طالبان تاکنون در تامین امنیت مردم ناکام مانده است و نتوانسته مجرمان را از اعمال خلاف باز دارد یا دست‌کم آنان را شناسایی و تعقیب کند. 

ساکنان این شهر می‌گویند که طالبان پس از ورود به کابل و گرفتن قدرت سیاسی وعده دادند که پس از این جان و مال مردم در امان خواهد بود و هیچ نگرانی امنیتی نخواهند داشت، اما با گذشت چند روز وضعیت امنیتی این شهر بدتر از پیش شده است و مردم نگرانی بیشتری بابت جان و مال خود دارند.  

اکنون که بیش از یک ماه از حضور طالبان در کابل می‌گذرد، این گروه تاکید می‌کند که وضعیت امنیتی در تمام افغانستان به خصوص کابل بهتر شده و ساکنان آن در فضایی صلح‌آمیز زندگی می‌کنند. به تازگی پسر یک تاجر در این شهر از سوی افراد ناشناس ربوده شده و به مکانی نامعلوم انتقال یافته است. ربایندگان به پدر پسر ربوده‌شده گفته‌اند برای رهایی پسرش به هیچ نهادی مراجعه نکند چون بی‌نتیجه خواهد بود و تنها راهی که دارد این است که مبلغ ۵۰۰ هزار دلار به ربایندگان بپردازد.

با این همه، مسئولان کابل وضعیت امنیتی این شهر را نسبت به روزهای گذشته بهتر می‌دانند و می‌گویند مردم هیچ‌‌گونه نگرانی ندارند و هیچ مجرمی از نظر آنان پنهان نیست و در صورت انجام اعمال مجرمانه به سرعت دستگیر و مجازات می‌شوند، اما خبرهایی که از گوشه و کنار کابل شنیده می‌شود نشان می‌دهد که پس از اعلام حکومت طالبان و بیکار شدن مردم؛ دزدی، قتل، آدم‌ربایی و انجام ده‌ها کار خلاف دیگر افزایش یافته و شبی نیست که عملی مجرمانه در کابل اتفاق نیفتد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیرزاد که ساکن کابل است، می‌گوید: «طالبان دروغ می‌گوید که کابل امن است. دزدی، قتل و اختطاف (آدم‌ربایی) نیست. طالبان اگر راست می‌گوید به رسانه‌ها اجازه دهد که فعالیت‌های آزادانه و بی‌طرفانه‌شان را داشته باشند آن‌وقت خواهید دید که کابل در چه وضعیت بدی قرار دارد و شبی نیست که یک جنایت و ظلم صورت نگیرد. ما خود شب تا به صبح بیداریم که کسی داخل خانه نیاید.»

صالح نیز که ساکن کابل است، می‌گوید: «وضعیت بسیار نگران‌کننده است. نظام نیست، در نبود نظام می‌دانید هیچ چیز دیگری موجود نیست. جرم و جنایت بیشتر شده و کسی نیست که صدای مظلومان را بلند کنند. پشت دروازه هر نهاد امنیتی صدها تن برای شکایت صف کشیدند تا صدای‌شان شنیده شود اما کی بشنود. خدا خیر ملت را پیش کند.»

ربانی، از بدتر شدن وضعیت شهر کابل تا چند روز آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: «همه چیز از دست رفت. هزاران مجرم بدون مجازات آزاد شدند. مجرمانی که بیست سال دولت پیشین افغانستان با کشورهای خارجی تلاش کرد اما نتوانست کنترولشان کند. حالا طالب که هیچ برنامه‌ای ندارد جز خیال پلو. خداوند بالای ما رحم کند روزهای سیاه، تاریک و ناامیدکننده در پیش رو داریم.»

شهریان کابل هشدار می‌دهند که اگر طالبان نتوانند تامین امنیت کند به زودی دزدی، آدم‌ربایی، سرقت و ده‌ها جرم دیگر در این شهر به اوج‌ خود خواهد رسید و زندگی برای ساکنان کابل سخت‌تر از گذشته خواهد شد.