روسیه خواستار رویکرد «فعال‌تر» آمریکا در مذاکرات احیای برجام شد

گفت‌وگوها در خرداد ماه، به دلیل انتخابات ایران و تشکیل دولت جدید، متوقف شد

ایران و آمریکا شش بار به‌طور غیرمستقیم در وین با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند-HANDOUT / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه از ایالات متحده خواست یک رویکرد «فعال‌تر» برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران در پیش بگیرد.

سرگئی لاوروف این مطلب را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه مطرح کرد.

وی گفت «به نظر واضح می‌رسد که آنها (آمریکایی‌ها) باید برای حل و فصل مسائل مرتبط (با برجام) فعال‌تر باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان، شش سال پیش در مورد اعمال محدویدت‌های خاص بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای لغو برخی تحریم‌ها توافق کردند.

رئیس جمهوری سابق آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق جامع‌تر که فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران را نیز دربر بگیرد، در سال ۲۰۱۸ از آن توافق خارج شد.

جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا خواهان بازگشت واشینگتن به توافق موسوم به برجام شده است؛ به شرطی که تهران به‌طور کامل از تعهدات هسته‌ای خود پیروی کند.

ایران و آمریکا شش بار به‌طور غیرمستقیم در وین با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند؛ اما این گفت‌وگوها در خرداد ماه، به دلیل انتخابات ایران و تشکیل دولت جدید، متوقف شد.

با وجود روی کار آمدن دولت جدید ابراهیم رئیسی در ایران و ابراز تمایل آن به ادامه مذاکرات وین، هنوز مشخص نیست این گفت‌وگوها چه زمانی ازسر گرفته خواهد شد.