روسیه: شناسایی طالبان در دستور کار جامعه بین‌المللی قرار ندارد

نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز در سخنرانی مجمع عمومی در مورد وضعیت افغانستان هشدار داد

REUTERS/Didor Sadulloev

روز شنبه وزیر امور خارجه روسیه گفت مسکو تلاش می‌کند طالبان را ترغیب کند رفتاری «متمدنانه» در پیش بگیرند، و تاکید کرد که شناسایی این گروه افراطی فعلا مد نظر جامعه بین‌المللی نیست.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، سرگئی لاوروف که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته است، این مطلب را در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل بیان کرد.

او در حاشیه مجمع عمومی گفت: «ما آن‌هایی را که اکنون در کابل قدرت را در دست گرفته‌اند، تشویق خواهیم کرد پس از عقب‌نشینی گروه‌های خارجی (از افغانستان)، به شکلی متمدنانه رفتار کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه روسیه در ادامه همچنین تاکید کرد که جامعه بین‌المللی فعلا در نظر ندارد حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد، و گفت که این گزینه در حال حاضر و در مقطع کنونی روی میز قرار ندارد.

روسیه یکی از ۹ کشور عضو کمیته اعتبارنامه‌های سازمان ملل متحد است. طالبان دوشنبه گذشته، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی آن گروه در دوحه، را به عنوان سفیر خود در سازمان ملل معرفی کرد.

دبیرکل سازمان ملل گفته است که اشتیاق طالبان برای به‌رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین‌المللی، تنها اهرم فشار موجود برای وادار کردن این گروه به تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق بشر است.

همزمان، روز شنبه، نخست وزیر هند، در اشاره‌ای غیرمستقیم به پاکستان، از جامعه جهانی خواست تا اطمینان حاصل کند که هیچ کشوری از وضعیت افغانستان به نفع خود استفاده نخواهد کرد.

نارندرا مودی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، کشورهایی که از تروریسم به عنوان «ابزار سیاسی» استفاده می‌کنند، باید بدانند که تروریسم برای آن‌ها هم یک تهدید بزرگ است.

نخست وزیر پاکستان پیش‌تر از کشورهای جهان خواسته است که به منظور جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع در افغانستان، به اعمال محدودیت بر طالبان و انزوای آن گروه افراطی پایان دهند.

طالبان از سوی بسیاری از کشورها یک گروه تروریستی شناخته می‌شود و پاکستان متهم به حمایت و ارائه کمک‌های پنهانی به آن است.