واکسن، از بیماران مبتلا به سرطان در مقابل کرونا محفاظت می‌کند

«تاثیر چشمگیر واکسن در گروه‌های مختلف مبتلا به سرطان، به بیماران و پزشکان اطمینان خاطر می‌دهد»

بیماران مبتلا به سرطان باید هر دو دوز واکسن را دریافت کنند تا به اندازه کافی مقابل ویروس کرونا پادتن تولید کنند - Theo Rouby / AFP

انجمن اروپایی سرطان‌شناسی (ای‌اس‌ام‌اوُ) می‌گوید بیماران مبتلا به سرطان در مقابل واکسن کووید «واکنش ایمنی و حفاظتی درست نشان داده‌اند بدون آنکه عوارض جانبی بیشتری نسبت به دیگران نشان دهند.» 

پژوهشگران می‌گویند تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سرطان باید برای دریافت واکسن تشویق شوند.

این پژوهش به این دلیل انجام شده که مبتلایان به سرطان در نتیجه درمان با داروهای ضد سرطان و ضعف سیستم ایمنی بدنشان، در روند آزمایش‌های درمانگاهی واکسن شرکت داده نشدند.  

دانشمندان می‌گویند روز ۲۱ سپتامبر «گزارش‌های متعدد» و مشابهی از این نتیجه‌گیری در کنگره سالیانه «ای‌اس‌ام‌او» ارائه خواهد شد.

نتیجه آزمایش روی ۳هزار و ۸۱۳ نفر با سابقه بیماری سرطان در گذشته، یا ابتلا به سرطان فعال که به برخی از آن‌ها واکسن فایزر‌ـ‌‌بیونتک تزریق شده، نشان داده است که عوارض معمول واکسیناسیون در همان چارچوب زمانی و همان شدتی بوده است که در ۴۴ هزار داوطلب شرکت‌کننده در آزمایش مقدماتی این واکسن مشاهده شده بود.

تحقیقات دیگری حاکی از آن است که واکسن یادآوری می‌تواند میزان مصونیت بدن بیماران سرطانی را که پس از دومین دوز واکسن به سطح کافی نرسیده است، تقویت کند.

در این پژوهش ۷۹۱ بیمار از چند بیمارستان در هلند ثبت‌نام کردند. سپس این افراد به چهار گروه تقسیم شدند: افراد سالم بدون سرطان، بیماران سرطانی تحت درمان با داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن (ایمونوتراپی)، بیماران سرطانی زیر شیمی‌درمانی و بیمارانی که تحت ترکیب هر دو درمان قرار دارند. 

پژوهشگران واکنش سیستم ایمنی این چهار گروه را مقابل دو دوز واکسن «ام‌آر‌ان‌ای ۱۲۷۳» مدرنا ارزیابی کردند.

بیست و هشت روز پس از تزریق دومین دوز واکسن، ۸۴ درصد بیماران تحت شیمی‌درمانی، ۸۹ درصد از بیماران تحت ترکیب شیمی‌درمانی و ایمونوتراپی و ۹۳ درصد بیماران زیر درمان ایمونوتراپی دارای پادتن کافی علیه ویروس کرونا بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر آنتونیو فاسارو، متخصص ریه و سخنگوی رسانه‌ای «ای‌اس‌ام‌او» در انجمن اروپایی سرطان در شهر میلان که در این پژوهش شرکت نداشته است، گفت که این نتایج با واکنش افراد کاملا سالم (۹۹.۶ درصد) قابل مقایسه است.

او گفت: «تاثیر چشمگیر واکسن در گروه‌های مختلف این تحقیقات بدون در نظر گرفتن نوع درمان سرطان آن‌ها به بیماران و پزشکانشان اطمینان خاطر می‌دهد.»

دکتر پاسارو گفت مهم است که بیماران مبتلا به سرطان هر دو دوز واکسن را دریافت کنند تا به اندازه کافی مقابل ویروس کرونا پادتن تولید کنند. 

پیشتر این آزمایش نشان داده بود که سیستم ایمنی تنها یک سوم بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی یا ترکیب آن با ایمونوتراپی بوده‌اند پس از نخستین دوز واکسن واکنش کافی نشان داده بوده که تنها پنجاه درصد میزان مصونیت در گروه سالم بوده است.

این نتیجه‌‌گیری در آزمایش مشابهی در اسرائیل هم تکرار شد که در آن ۲۳۲ بیمار سرطانی و ۲۶۱ فرد سالم با واکسن فایزر‌ـ‌بیونتک واکسینه شدند.

هرچند در مقایسه با ۸۴ درصد افراد سالم گروه، تنها کمتر از یک سوم بیماران سرطانی (۲۹ درصد) پس از نخستین دوز واکسن پادتن تولید کردند اما این نسبت با دریافت دومین واکسن به ۸۶ درصد افزایش یافت.

تنها دو مورد ابتلا به کووید بین بیماران مشاهده شد که در هر دو مورد افرادی بودند که دوز دوم واکسن را دریافت نکرده بودند. این - به گفته دانشمندان - نمایانگر موثر بودن واکسن است.

دکتر لوئیس کاستلو‌برانکو، متخصص سرطان در شاخه علمی و پزشکی «ای‌اس‌ام‌او» که در این پژوهش شرکت نداشته، در اشاره به نتایج این پژوهش می‌‌گوید که «جامعه متخصصان سرطان دلیل خوبی برای ابراز شادی دارند.»

او گفت: «نتایج (این پژوهش) اصل واکسیناسیون کامل و احتمالا واکسن یادآوری به بیماران سرطانی و افزایش مصونیت بدنشان را تقویت می‌‌کند زیرا نشان می‌دهد که سیستم ایمنی آن‌ها به تحریک بیشتر واکنش (مثبت) نشان می‌دهد.» 

دکتر کاستلوبرانکو تاکید کرد که با بروز جهش‌های جدید ویروس کرونا، مهم است تاثیرپذیری واکسن «مرتبا ارزیابی» شود.  

دکتر کاستلو‌برانکو افزود که مطالعاتی که در بریتانیا انجام شده نشان می‌دهد که سیستم ایمنی ۶۹ درصد بیماران مبتلا به سرطان خون ـ از جمله لوکیمیا و لمفوما ـ پس از دریافت واکسن هیچ میزان پادتنی در مقابل سویه دلتای ویروس تولید نکرده است. 

نهاد خیریه «بلاد کَنسِر» (سرطان خون) بریتانیا از بیماران سرطانی خواسته است خود را واکسینه کنند زیرا به گفته این سازمان «سیستم ایمنی با دریافت دومین دوز واکسن جهش کرده» و سومین دوز «می‌تواند این مصونیت را افزایش دهد».

© The Independent