سرکوب گسترده معاملات بیت‌کوین در چین

فعالیت شرکت‌های صرافی، موسسه‌های مالی خرید و فروش رمزارز و سایر تراکنش‌های از این دست ممنوع شدند

در تازه‌ترین بیانیه بانک مرکزی چین آمده است هرگونه فعالیت تجاری با استفاده از رمزارز غیرقانونی است - Pexels

بانک مرکزی چین اعلام کرد انجام هرگونه تراکنش‌ رمزارزی غیرقانونی است.

این بیانیه تازه‌ترین و بزرگ‌ترین اقدام بانک خلق چین است که با سرکوب مستمر معاملات بیت‌کوین و سایر رمزارزهای دیجیتالی در این کشور همراه شده است.

روز پیش از صدور این بیانیه بازار انواع رمزارز اغلب مثبت بود اما پس از اعلام این خبر به سرعت افت کرد. برای نمونه ارزش بیت‌کوین در مدت یک ساعت حدود ۶ درصد کاهش پیدا کرد.

در تازه‌ترین بیانیه این نهاد دولتی آمده است هرگونه فعالیت تجاری با استفاده از رمزارز غیرقانونی است. در این بیانیه با اشاره به رمزارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم و تداکوین آمده هیچ رمزارزی «پول قانونی» نیست و «نباید و نمی‌توان از هیچ‌کدام به جای پول در بازار استفاده کرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ممنوعیت شامل فعالیت شرکت‌های صرافی، موسسه‌های مالی خرید و فروش رمزارز و سایر تراکنش‌های از این دست نیز می‌شود.

در این بیانیه بانک مرکزی هم‌چنین ارائه خدمات برون‌مرزی صرافی رمزارزی از طریق اینترنت به ساکنان چین نیز ممنوع شده است. البته به نظر می‌رسد مالکیت رمزارز در این بیانیه غیرقانونی اعلام نشده است.

در بیانیه جدید بانک مرکزی نیز مانند سایر بیانیه‌های مقامات چین آمده است «سفته‌بازی» در حوزه ارزهای دیجیتال رو به گسترش است و از این ارزها برای انجام فعالیت‌های مجرمانه مانند «شرط‌بندی، جمع‌آوری پول برای کارهای غیرقانونی، کلاهبرداری، فعالیت‌های هرمی، پولشویی» و سایر کارها استفاده می‌کنند. این بیانیه می‌گوید رمزارز «به شدت امنیت سرمایه‌های مردم را به خطر انداخته است».

در این بیانیه نیز همانند بیانیه‌های پیشین هشدار داده‌اند ارز مجازی واحد پول قانونی نیست و هرکس در خرید و فروش آن مشارکت کند خودش مسئول ضررهای ناشی از این کار خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد