تشکر نخست‌وزیر اسرائیل از کنگره آمریکا بابت حمایت از تقویت گنبد آهنین

مجلس نمایندگان با ۴۲۰ رای موافق و ۹ رای مخالف بودجه تقویت پدافند هوایی اسرائیل را تصویب کرد

دیدار نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل با جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید در ماه اوت-NICHOLAS KAMM / AFP

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه ۲۳ سپتامبر، با اکثریت آرا به اختصاص یک میلیارد دلار بودجه به اسرائیل برای تحکیم سیستم دفاع موشکی موسوم به «گنبد آهنین» آن کشور، رای داد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که تنها دو روز پیش، قانونگذاران دموکرات آمریکایی کمک یک میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل را از مصوبه بودجه موقت حذف کرده بودند.

اختصاص این بودجه در جلسه روز پنجشنبه، با ۴۲۰ رای موافق و ۹ رای مخالف به تصویب رسید.

شماری از لیبرال‌های حزب دمکرات‌ با تخصیص این کمک مخالفت کرده و گفته بودند اگر چنین کمکی جزو لایحه بودجه باشد، با آن مخالفت خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دمکرات‌ها با اختلافی اندک، اکثریت کرسیهای مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار دارند. مخالفت نمایندگان دمکرات باعث شده بود تا سیاستمداران جمهوری‌خواه آنان را ضداسرائیلی بخوانند.

در گذشته قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره آمریکا همواره از کشور اسرائیل حمایت کرده‌اند و واشنگتن سالانه میلیاردها دلار کمک مالی به اسرائیل می‌کند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای از «تمامی اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا» بابت حمایت همه‌جانبه‌شان از اسرائیل و تعهد به امنیت آن کشور، سپاسگزاری کرد.

بنت گفت: «کسانی که سعی کردند این حمایت را به چالش بکشند امروز پاسخی کوبنده دریافت کردند.»

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل نیز از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بابت حمایت از امنیت اسرائیل تشکر کرد و گفت: «این حمایت تاکیدی است بر روابط ویژه میان دو کشور که در ارزش‌های مشترک و منافع استراتژیک ریشه دارد.»

اخیرا شماری از قانون گذاران حزب دموکرات آمریکا درباره سیاست آمریکا-اسرائیل ابراز نگرانی کرده و از جمله گفتند مسائلی چون شمار قربانیان فلسطینی در جریان جنگ اسرائیل و حماس در ماه مه، نگران‌کننده است.

اسرائیل گفت که بیشتر چهار هزار و ۳۵۰ موشکی که در جریان آن جنگ از نوار غزه به اسرائیل شلیک شد، توسط رهگیرهای گنبد آهنین خنثی شده است.

در مصوبه‌ای که روز چهارشنبه به مجلس نمایندگان معرفی شد، یک میلیون دلار برای جایگزینی سامانه رهگیرهای موشکی که در جریان جنگ ماه مه مورد استفاده قرار گرفت، در نظر گرفته شده است.

بیشتر از جهان