رئیس جمهوری عراق در سازمان ملل: مناقشه‌های منطقه‌ای مانع مبارزه با تروریسم نشود

برهم صالح از گروه تروریستی داعش به عنوان «نیروی شر» یاد کرد

برهم صالح،‌رئیس جمهوری عراق- Timothy A. Clary/Pool via REUTERS

رئیس جمهوری عراق روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به همه‌گیری کرونا، خشونت و تروریسم، و همچنین توجه مستمر به موضوع توسعه پایدار و تغییرات اقلیمی اشاره کرد و گفت زمان آن است که با همکاری یکدیگر به این موضوعات رسیدگی کنیم و این «مسائل خطرناک» نیازمند راه حل‌های جدی هستند و سازمان ملل در این راستا نقش محوری دارد.

برهم صالح در این سخنرانی که به زبان عربی و با ترجمه همزمان انگلیسی ایراد شد، گفت همه‌گیری کرونا از چالش‌های عمده پیش روی جهان، از جمله عراق است و خواستار همکاری بین‌المللی برای مهار آن شد و افزود، عراق یکی از نخستین کشورهایی بود به سازوکار کوواکس سازمان بهداشت پیوست تا نه تنها شهروندان عراقی بلکه شهروندان خارجی ساکن عراق را نیز در برابر ویروس ایمن کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در ادامه از گروه تروریستی داعش به عنوان «نیروی شر» یاد کرد و گفت، به لطف ارتش و پلیس عراق اکنون کشورش و جهان امن‌تر شده است.

رئیس جمهوری عراق در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد، ما نمی‌توانیم خطر تروریسم را کمرنگ جلوه دهیم و اگر ما درگیر مناقشه‌های منطقه‌ای شویم آنگاه نمی‌توانیم با تروریسم مبارزه کنیم و در این صورت به روشنی شاهد بازگشت نیروهایی که با آزاداندیشی مخالفند خواهیم بود.

برهم صالح در ادامه به وجود فساد در عراق و مبارزه دولت با آن به عنوان یک «مبارزه حقیقی ملی» اشاره کرد و گفت این پدیده‌ای است که پس از سال‌ها جنگ و درگیری و محرومیت مردم عراق از ثروت ملی‌شان به‌‌وجود آمده و یکی از عوامل اصلی است که ثبات کشورش را تهدید می‌کند.