طالبان گردان‌های انتحاری تشکیل داده‌اند

بیشتر این نیروهای انتحاری در شمال افغانستان حضور دارند و گمان می‌رود برای هشدار به تاجیکستان باشد

گروه طالبان می‌گوید که در شهرهای شمال افغانستان نیروهای انتحاری تشکیل داده است. روز چهارشنبه، آژانس اطلاعاتی باختر که تنها خبرگزاری دولتی در افغانستان است، خبر داد که یک گردان از نیروهای استشهادی (انتحاری) در شهر فیض‌آباد، مرکز استان بدخشان، ایجاد شده است.

این گردان انتحاری در شهر فیض‌آباد رژه نظامی برگزار کرده است و به گفته ملا احمدی، سخنگوی استانداری بدخشان، این نیروها آماده فدا کردن جانشان برای مقابله با دشمن‌اند.

پیش‌تر، بخش دیگری از این نیروهای انتحاری در شهر قندوز ایجاد شده و در این شهر رژه رفته بودند.

واحدهای انتحاری مربوط به قطعه منصوری‌اند که در حال حاضر کنترل فرودگاه قندوز نیز در دست آنان است و از افرادی تشکیل شده که برای حملات انتحاری آموزش دیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، در شهر کابل، گروه طالبان در یک رژه نظامی، بخشی از جنگجویان خود را که جلیقه‌های انتحاری به تن داشتند به نمایش گذاشته بود.

باور عمومی این بود که نمایش این نیروهای آماده عملیات انتحاری نوعی بلوف نظامی است، اما حالا به نظر می‌رسد این نیروها واقعا وجود دارند.

به نظر می‌رسد رسانه‌ای کردن حضور گردان‌های انتحاری در شمال افغانستان به‌خصوص شهرهایی که با کشور تاجیکستان هم‌مرزند، نوعی پیام هشدار به دولت امام‌علی رحمان است.

در روزهای گذشته، دولت تاجیکستان با رویکردی به‌نسبت تند به حکومت طالبان تاخته بود. امام‌علی رحمان همچنین در دیدار با عمران خان، حکومت طالبان را نامشروع خواند زیرا به گفته او، همه مردم افغانستان را نمایندگی نمی‌کند.

چند روز قبل نیز در رسانه‌های اجتماعی نقل قولی از امام‌علی رحمان منتشر شد که گویا تاجیکستان سنگر نخست مبارزه با افراط‌گرایی است.

چنین به نظر می‌رسد که گروه طالبان می‌خواهد با نمایش نیروهای انتحاری خود، به نحوی به تاجیک‌ها هشدار دهد.

گروه طالبان همچنین نیروهای انصار تاجیکستان را که یک گروه افراطی ضد دولت این کشور است، حمایت می‌کند و آموزش می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، پس از سقوط شمال افغانستان به‌ دست طالبان، جنگجویان انصار تاجیکستان به مناطق مرزی با تاجیکستان رفته‌اند و تحرکات خود را در این مناطق آغاز کرده‌اند.

تاجیکستان و ازبکستان به خوبی می‌دانند که با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، فعالیت نیروهای افراط‌گرای تاجیک و ازبک در این دو کشور گسترش پیدا خواهد کرد.