انتقاد قربانیان بیماری مرموز «سندرم هاوانا» از وزیر امور خارجه ایالات متحده

از سال ۲۰۱۶، حداقل ۲۰۰ دیپلمات آمریکایی در تمام قاره‌های دنیا جز جنوبگان، علایمی از ابتلا به بیماری موسوم به «سندرم هاوانا» گزارش کرده‌اند

آنتونی بلینکن با شماری از قربانیان بیماری مرموز سندرم هاوانا ملاقات کرد-AL DRAGO / GETTY IMAGES VIA AFP

دیپلمات‌های آمریکایی که به «سندرم مرموز هاوانا» مبتلا شده‌اند، اخیرا طی دیداری، از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، انتقاد و استدلال کردند که دولت برای کمک به قربانیان کار کافی انجام نداده و از دغدغه‌های آنان با توصیف مبهم «حوادث بهداشتی ناشناخته» گذشته است.

یکی از دیپلمات‌ها به ان‌بی‌سی نیوز که اولین بار درباره دیدار ۱۰ سپتامبر گزارش داد، گفت: «این گونه از اظهارات تهوع‌آور است که باعث ترویج و ادامه بی‌باوری ما می‌شود. ما می‌فهمیم که این‌ اطلاعات محرمانه است، اما اگر شاهد چیزی هستید، جوری برخورد نکنید که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. آن را حوادث بهداشتی ناشناخته لعنتی نخوانید. درباره میزان اضطراب ما صحبت نکنید.»

ایندیپندنت برای اظهار نظر در این زمینه با وزارت امور خارجه آمریکا تماس گرفته است.

از سال ۲۰۱۶، حداقل ۲۰۰ دیپلمات آمریکایی در تمام قاره‌های دنیا جز جنوبگان، علایمی از ابتلا به بیماری موسوم به «سندرم هاوانا» گزارش کرده‌اند. قربانیان این بیماری مرموز می‌گویند صداهایی عجیب می‌شنوند، احساس می‌کنند انگار در معرض یک پرتو انرژی قرار دارند، و با اختلالات عصبی نظیر سرگیجه، تهوع، و حتی آسیب جدی به مغز مواجه‌ بوده‌اند. پزشکانی از دانشگاه پنسیلوانیا که برای مطالعه برخی از قربانیان اعزام شده بودند، آن را «ضربه مغزی بدون ضربه به مغز» خواندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کسانی که به این وضعیت (که اولین بار در سفارت ایالات متحده در کوبا ظاهر شد) دچار شده‌اند، می‌گویند اداره خدمات پزشکی وزارت امور خارجه علایم آنها را کم‌اهمیت و حاصل اضطراب و افزایش سن جلوه داده است و بدان ترتیب، بهره‌مند شدن آنان از امکانات پزشکی دشوار شده است.

دولت ترامپ سندرم هاوانا را «حملاتی هدفمند» خواند، ولی دولت بایدن با عقب‌نشینی از آن موضع، آن‌ها را «حوادث» نامید. مقامات مسئول گفته‌اند که ممکن است (آن بیماری‌ها ناشی از اقداماتی) از جانب سازمان‌های اطلاعاتی روسیه باشد که با استفاده از ریزامواج یا فناوری موج الکترومغناطیسی، در حال سرقت اطلاعات از دستگاه‌های ایالات متحده بوده باشند، ولی هنوز نتیجه‌ای قطعی نگرفته‌اند.

در ماه اوت، دبیر اداره ملی اطلاعات بیانیه‌ای منتشر کرد و با اشاره به جزئیات تلاش چند سازمان برای تحقیق درباره این وضعیت، نوشت: «اولویت اول ما آن است که دلیل و عامل سندرم هاوانا را پیدا کنیم، بیشترین میزان از مراقبت پزشکی را برای افراد تحت تاثیر آن فراهم آوریم، و از ادامه این حوادث جلوگیری کنیم.»

دولت هنوز با قطعیت درباره دلیل وقوع این علایم تصمیمی نگرفته است. تیمی از اداره تحقیقات فدرال برای تحقیق در این باره چند بار به هاوانا رفت، ولی بدون مصاحبه با قربانیان، نتیجه گرفت که دیپلمات‌ها به تشنجی جدی مبتلا شده‌اند، و باعث خشم افرادی شد که به سندرم هاوانا مبتلا شده بودند و برخی به علت بیماری خود مجبور شدند مرخصی بگیرند یا بازنشسته شوند. (ظاهرا اداره تحقیقات فدرال در حال بازنگری در ارزیابی خود است.)

روز سه‌شنبه، ۲۱ سپتامبر، کنگره آمریکا لایحه‌ای فراحزبی موسوم به «قانون هاوانا» تصویب کرد تا برای آن دسته از کارمندان وزارت امور خارجه و سازمان اطلاعات مرکزی که به سندرم هاوانا مبتلا شده‌اند، غرامت بیشتری فراهم کند.

سناتور سوزان کالینز با صدور بیانیه‌ای گفت: «بسیاری از قربانیان سندرم هاوانا می‌بایست با روندهای اداری و کاغذبازی درگیر می‌شدند تا برای جراحات ناتوان‌کننده خود مراقبت پزشکی بگیرند. من شخصا با چند تن از قربانیان این حملات شنیع که هنگام نمایندگی از منافع کشور ما آسیب دیده‌اند، صحبت کرده‌ام. قانون هاوانا تضمین خواهد کرد که آن قربانیان از حمایت پزشکی و مالی مورد نیازی که سزاوارش هستند، برخوردار شوند. این قانون همچنین بر تعهد ما تاکید می‌کند که مطمئن شویم دولت ما، فرد مسئول پشت این حملات را پیدا خواهد کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان