ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از مسیر برنامه هسته‌ای ایران

بیانیه دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از دیدار امیرعبداللهیان و جوزپ بورل

ایران و آمریکا تا کنون شش دور مذاکره غیرمستقیم در وین برای بازگشت واشنگتن به برجام و بازگشت تهران به پیروی کامل از تعهدات خود تحت برجام برگزار کرده‌اند-HO/Atomic Energy Organization of Iran/AFP

دفتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای درباره دیدار روز گذشته او با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نیویورک نوشت، دو طرف درباره برنامه هسته‌ای ایران، مذاکرات وین برای احیای برجام، و نیز افغانستان گفت‌وگو کردند.

بر اساس این بیانیه، تمرکز گفت‌وگوها در این دیدار بر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ یا برجام بود و آقای بورل بر لزوم همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسایل باقی‌مانده تاکید، و بار دیگر در مورد مسیر کلی برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد.

در این دیدار که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات وین و کمیسیون مشترک برجام، بر «اهمیت زیاد ازسرگیری فوری» مذاکرات هسته‌ای وین به منظور اجرای کامل توافق و پیروی کامل از مفاد آن تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان که پیش‌تر در ۳۱ اوت (نهم شهریور) با بورل از طریق تلفن گفت‌وگو کرده بود، در دیدار روز سه‌شنبه از تمایل جمهوری اسلامی ایران به ازسرگیری مذاکرات «در نزدیک‌ترین تاریخ ممکن» به وی اطمینان داد. 

ایران و آمریکا تا کنون شش دور مذاکره غیرمستقیم در وین برای بازگشت واشنگتن به برجام و بازگشت تهران به پیروی کامل از تعهدات خود تحت برجام برگزار کرده‌اند. اما آن مذاکرات در خرداد ماه و به دلیل انتخابات و تغییر دولت در ایران متوقف شد و هنوز مشخص نیست که آیا دور هفتم برگزار خواهد شد، یا خیر.

وزیر خارجه ایران در جریان دیدارهای جداگانه خود با بورل و وزیر خارجه آلمان گفت: «ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید، مذاکرات را از سر خواهد گرفت.» به گفته او، دولت ابراهیم رئیسی «در چارچوب اصول، عمل‌گراست» و به‌دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است.

وضعیت افغانستان، افزایش شمار پناهجویان افغان، و همکاری منطقه‌های و بین‌المللی برای رویارویی با بحران فعلی در آن کشور، از دیگر محورهای گفت‌وگوی حسین امیرعبداللهیان و جوزپ بورل بود.