کیف پول بیت‌کوین دوره ساتوشی ناکاموتو پس از ۹ سال فعال شد

از آخرین باری که این کیف پول استفاده شده است، ارزش اندوخته آن از حدود ۸۰۰۰ دلار به بیش از ۲۶ میلیون دلار رسیده است

میلیاردها دلار بیت‌کوین در کیف‌های دیجیتالی محبوس‌اند -Pexels

یک کیف پول بیت‌کوین که حدود ۹ سال غیرفعال بود به‌طرز اسرارآمیزی فعال شده است.

این کیف پول دیجیتال، که حاوی ۶۱۶ بیت‌کوین است، تقریبا به همان زمانی برمی‌گردد که خالق بیت‌کوین با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو آخرین بار آنلاین و فعال بود.

از آخرین باری که این کیف پول استفاده شده است، ارزش اندوخته آن از حدود ۸۰۰۰ دلار به بیش از ۲۶ میلیون دلار رسیده است.

میلیاردها دلار بیت‌کوین در کیف‌های دیجیتالی محبوس‌اند که سال‌هاست باز نشده‌اند، اما طراحیِ نیمه‌ناشناس این ارز دیجیتال به این معناست که یافتن ارتباط میان حساب‌ها و اشخاص و گروه‌ها ممکن نیست.

ممکن است جابه‌جایی محتوای کیف‌پول را از طریق حساب عمومی آنلاین زنجیره‌ بلوکی بشود ردیابی کرد، و اگر موجودی به یک صرافی آنلاین منتقل و نقد شود، آن‌وقت شاید بتوان فردی که آن را در اختیار دارد شناسایی کرد.

این اولین بار نیست که یک کیف پول غیرفعال حاوی مبلغ زیادی بیت‌کوین بدون هیچ توضیحی، در سال‌های اخیر فعال شده است.

این فعالیت اخیر را اولین بار وب‌سایت رد‌یاب رمزارز ویل الرت (Whale Alert) تشخیص داد که جزئیات این تراکنش آنلاین را منتشر کرد.

یک نشانی غیرفعال حاوی ۶۱۶ بیت‌کوین (۲۹ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۴۲ دلار آمریکا) پس از ۸ سال و ۸ ماه فعال شده است (در سال ۲۰۱۲، ارزش آن ۶۶۶۷ دلار آمریکا بود)!  (ویل الرت (whale_alert@) ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۱)

وب‌سایت بیت اینفو چارتس (BitInfoCharts) فهرستی از ارزشمندترین کیف‌ پول‌های غیرفعال بیت‌کوین گردآوری کرده است که نشان می‌دهد ده‌ها نشانی رمزارز در دست‌کم ۹ سال گذشته غیرفعال بوده‌اند.

ارزشمندترین کیف پول حاوی حدود ۸۰ هزار بیت‌کوین است، که با نرخ مبادله فعلی بیش از ۳.۳ میلیارد دلار ارزش دارد.

در تحلیل‌های اخیر گلس‌نود (Glassnode)، شرکت اطلاعات بازار رمزارز، برآورد شده است سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت‌کوین حدود یک‌سوم مجموع موجودی رمزارزی را در اختیار دارند که حداکثر ۲۱ میلیون از آن وجود خواهد داشت.

 نقد کردن مقادیر زیاد بیت‌کوین احتمال دارد سبب کاهش قابل‌ملاحظه قیمت در کوتاه‌مدت و ایجاد نوسان در سراسر بازار رمزارز شود.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد