بایدن آب پاکی روی دست بوریس جانسون ریخت

بایدن گفت، اصلا مایل نیست توافق‌های ایرلند تغییر کند و به مرز بسته منجر شود

دیدار جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا - Nicholas Kamm / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در دیدار با بوریس جانسون برای گفت‌وگو در کاخ سفید، امیدها به چشم‌انداز توافق تجارت آزاد با بریتانیا را از بین برد.

آقای بایدن که کنار نخست‌وزیر بریتانیا نشسته بود، گفت هر دو درباره تجارت «کمی» صحبت خواهند کرد و این مسئله باید «حل‌و‌فصل شود».

و در ادامه بار دیگر به آقای جانسون هشدار داد اجازه ندهد اختلاف‌ها با بروکسل در مورد اجرای برگزیت، صلح و آرامش ایرلند شمالی را با بستن مرز این کشور و جمهوری ایرلند به مخاطره بیندازد.

این سخنان اندکی پس از آن بود که آقای جانسون ناچار شد بپذیرد رویای توافق تجاری فوری پسابرگزیت با آمریکا که مدت‌ها در سر می‌پروراند، به باد رفته است.

آقای جانسون پیش از دیدار در دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران تایید کرد که این توافق در پایین فهرست اولویت‌های رئیس‌جمهوری آمریکا قرار دارد و گفت: «سر جو خیلی شلوغ است.»

آقای بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاران بریتانیایی در مورد احتمال توافق تجارت آزاد، گفت: «در مورد تجارت آزاد برگزیتی... امروز کمی درباره‌اش صحبت خواهیم کرد و باید حل‌و‌فصلش کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن گفت «قاطعانه» مایل نیست «توافق‌های ایرلند» تغییر کند و به «مرز بسته» منجر شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران حاضر در دفتر ریاست‌جمهوری، در مورد توافق تجاری میان آمریکا و بریتانیا گفت: «در مورد همکاری با بریتانیا، بحث درباره‌اش ادامه دارد.»

«اما در مورد پروتکل‌ها، قاطعانه به آن‌ها معتقد و پایبندم. ما، ایالات متحده آمریکا، وقت و تلاش زیادی برای این مسئله گذاشتیم، هر دو حزب تلاش زیادی کردند.»

«و به‌هیچ‌وجه مایل نیستم ببینم، و شاید بهتر باشد اضافه کنم بسیاری از همکاران جمهوری‌خواهم نیز مایل نیستند ببینند، در توافق‌های ایرلند تغییری ایجاد شود که نتیجه نهایی‌اش مرز بسته ایرلند باشد.» 

آقای جانسون در پاسخ گفت: «در این مورد، ما کاملا هم‌نظریم. هیچ‌کس نمی‌خواهد ببیند در پیمان بلفاست/جمعه نیک وقفه‌ای ایجاد شود یا مختل شود.»

بایدن در سخنانی که برای آقای جانسون خوشایندتر بود، بار دیگر اطمینان خاطر داد که در نشست تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (COP26) در ماه نوامبر که جانسون در گلاسگو میزبان آن است، شرکت خواهد کرد و گفت آمریکا «با کمال میل و اشتیاق» آن‌جا خواهد بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ما مشتاقانه منتظر نشست تغییراقلیم سازمان ملل به میزبانی بریتانیا هستیم، که من به‌شخصه واقعا مایلم در نوامبر در گلاسگو حضور پیدا کنم.»

«به قول معروف، ما با کمال میل و اشتیاق آن‌جا خواهیم بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان