چین: پیمان دفاعی آمریکا، بریتانیا و استرالیا یعنی احیای جنگ سرد

«کشورها نباید به قصد آسیب وارد کردن به طرف ثالث با همدیگر ائتلاف‌های انحصاری تشکیل دهند»

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه در همایش مجازی با اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، خبر شکل‌گیری ائتلاف آمریکا-بریتانیا-استرالیا را اعلام کرد- REUTERS/Tom Brenner

چین در روز چهارشنبه، ضمن مخالفت با پیمان میان ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا اعلام کرد که این کشورها «باید ذهنیت جنگ سردی خود را کنار بگذارند».

این ائتلاف امنیتی اجرای طرح‌هایی گسترده در زمینه‌های مختلف تسلیحات سایبری، هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی را شامل می‌شود و قرار است اثر چین بر سیاست‌های بین‌المللی را خنثی کند.

لی‌یو پنگ‌یو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن دی‌سی، گفت که کشورها نباید «به قصد آسیب وارد کردن به طرف ثالث با همدیگر ائتلاف‌های انحصاری تشکیل دهند» و افزود: «ذهنیت جنگ سردی و تعصب‌های عقیدتی باید کنار گذاشته شوند.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه در همایش مجازی با اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، خبر شکل‌گیری ائتلاف آمریکا-بریتانیا-استرالیا را اعلام کرد. این پیمان هفته آینده در اجلاس گروه ۴ در کاخ سفید رسما امضا خواهد شد.

چین هفته گذشته با انتقاد از برگزاری اجلاس گروه ۴ گفته بود که از تشکیل این گروه‌های «انحصاری» برای همکاری‌های منطقه‌ای به منظور هدف قرار دادن کشور ثالث «استقبال نمی‌کند» و«این اقدام‌ها عاقبت خوبی ندارند». اولین جلسه حضوری اعضای گروه ۴ شامل ایالات متحده، استرالیا، هند و ژاپن قرار است روز ۳۰ شهریور برگزار شود.

ائتلاف آمریکا-بریتانیا-استرالیا به استرالیا امکان می‌دهد زیردریایی‌های اتمی داشته باشد تا بتواند با دست‌اندازی‌های فزاینده چین در کل منطقه دریای جنوب چین تا اقیانوس هند مقابله کند. با انعقاد این قرارداد، استرالیا پس از ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و هند هفتمین کشوری خواهد بود که زیردریایی اتمی دارد.

دولت اسکات موریسون قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری خرید زیردریایی از فرانسه را رها کرد و به این پیمان جدید با ایالات متحده و بریتانیا وارد شد تا ظرفیت‌های دفاع زیرآبی خود را تقویت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موریسون گفته است که در ۱۸ ماه آینده برنامه‌ این زیردریایی‌ها تدوین خواهد شد و این شناورها در آدلاید ساخته می‌شوند اما استرالیا فعلا به دنبال نصب سلاح اتمی بر آن‌ها نیست. او گفت: «همچنان به تعهدات خود مبنی بر منع تکثیر سلاح‌های اتمی پایبندیم.»

بایدن گفته است که این طرح ابتکاری را به این منظور به راه انداخته‌اند که مطمئن شوند «هریک از ما جدیدترین امکانات مورد نیاز برای رزمایش و دفاع در برابر تهدیدهای به سرعت فزاینده را دارد».

آقای بایدن افزود: «امروز برای افزایش عمق و رسمی شدن همکاری‌ میان هر سه کشور گام تاریخی دیگری برداشتیم زیرا همگی بر اهمیت برقراری صلح و ثبات در منطقه هند و اقیانوس آرام در درازمدت واقفیم.»

آقای جانسون گفت: «برای حفظ منافع ما در منطقه هند و اقیانوس آرام و در سطح وسیع‌تر برای حفاظت از مردم کشورهایمان، شکل‌گیری این همکاری‌ها ضرورتی فزاینده دارد.»

در پی اقدام آقای بایدن در خصوص برقراری دوباره سیاست‌های امنیتی در منطقه هند و اقیانوس آرام، این ائتلاف هم‌زمان با اجرای سیاست‌های چین برای تلافی کردن اقدام‌هاتی دولت بایدن شکل گرفته است. آقای بایدن از آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌ خود به دنبال هم‌صدا کردن متحدانش در منطقه برای مقابله با این کشور پهناور آسیایی بوده است. از آغاز ماه ژانویه، پکن در حال عرض اندام در اقیانوس هند است؛ هرچند سایر بازیگران بزرگ این منطقه همچون هند این اقدام‌ها را بی‌جواب نگذاشته‌اند.

بر اساس گزارشی از پنتاگون، چین «بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان را دارد؛ در مجموع حدود ۳۵۰ ناو و زیردریایی نظامی شامل بیش از ۱۳۰ رزمناو بزرگ روآبی.»

بر اساس گزارش‌ها، پس از مذاکرات بی‌نتیجه مشاوران بلندپایه آقای بایدن و شی جین‌پینگ، این دو رهبر سیاسی هفته قبل با یکدیگر گفت‌وگویی تلفنی داشتند. به گزارش خبرگزاری شین‌هوای چین، در این گفت‌وگوی ۹۰ دقیقه‌ای، آقای شی از سیاست‌های ایالات متحده در قبال چین ابراز نگرانی کرده و گفته که این سیاست‌ها «مشکلات جدی» در روابط دو کشور ایجاد کرده است.

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان