امیرعبداللهیان: مذاکرات وین برای احیای برجام است، نه رسیدن به توافقی جدید

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی سه‌شنبه شب با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه آلمان دیدار کرد

اولین دیدار حسین امیرعبداللهیان با جوزپ بورل- عکس از ایرنا

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شب گذشته در نیویورک به طور جداگانه با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان دیدار کرد و در این دیدارها گفت: «ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید، مذاکرات را از سر خواهد گرفت.»

مذاکرات برای احیای برجام از هنگام معرفی ابراهیم رئیسی، به عنوان رئیس‌جمهوری جدید جمهوری اسلامی، به حالت تعلیق درآمده است.

در آستانه سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به نیویورک، دو طرف اعلام کرده بودند که نشستی جمعی با حضور کشورهای حاضر در مذاکرات وین برگزار نخواهد شد، اما امیر عبداللهیان، به طور جداگانه با وزیران امور خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار خواهد خواهد کرد.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ایران، امیر عبداللهیان در دیدار با جوزپ بورل گفته است: «دولت رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا به‌دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است.»

او گفته: «ملاک ما عمل طرف‌های مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.»

ابراهیم رئیسی نیز در سخنرانی ویدیویی خود که دیشب در مجمع عمومی سازمان ملل پخش شد، مواضع مشابهی را مطرح کرده بود.

به گزارش وزارت امور خارجه ایران، امیرعبداللهیان در دیدار خود با جوزپ بورل، با انتقاد از دولت بایدن گفته است: «همه طرف‌ها باید بدانند برجام می‌بایست برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریم‌های غیرقانونی را ببینیم. همه طرف‌ها باید عملا با برداشتن گام‌های محکم پایبندی خودشان را به برجام ثابت کنند. این وضعیت غیرقابل قبول است که آمریکا از یک طرف گاهی حرف‌های مثبت می‌زند و از طرف دیگر تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند.»

به گفته او، «متاسفانه رفتار و سیاست‌های دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است. بایدن با وجود آنکه به صورت زبانی از سیاست‌های ترامپ انتقاد کرده، اما  در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می کند.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، دیشب در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر گفت که کشورش به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این همه، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به جوزپ بورل گفته است: «اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با اعمال فشار علیه ایران نتیجه می‌گیرند، صد در صد اشتباه می‌کنند. اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی‌آزمایی شود، ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم. این کار سختی نیست که آمریکایی‌ها به تعهدات خودشان بر اساس برجام عمل کنند و سه کشور اروپایی به بی‌عملی خود پایان دهند.»

به گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی، جوزپ بورل نیز در این دیدار با انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برای خروج از برجام، گفته است تصمیم دولت جدید آمریکا فصل نوینی برای حفظ و احیاء برجام ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش‌ها او خواستار اقدامات اعتمادساز از سوی همه طرف‌ها شده و قدم را تعیین زمان نشست وین دانسته است.

احیای برجام، نه توافقی جدید

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آلمان نیز در دیدار خود به بررسی راه‌های از سرگیری مذاکرات وین و احیای برجام پرداختند.

وزارت امور خارجه ایران در باره این دیدار گزارش داده است که حسین امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت نتیجه محور بودن مذاکرات وین، گفته است: «انتظار برحق ملت ایران آن است که مزایای اقتصادی برجام که به دلیل بدعهدی طرف‌های مقابل تاکنون محقق نشده‌ است، این‌ بار تضمین شود.»

او تاکید کرده که مذاکرات وین صرفا برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین شده آمریکا به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ انجام می‌گیرد نه رسیدن به توافقی جدید.

این در حالی است که امیرعبداللهیان و جناح اصولگرای حاکم، همواره منتقد برجام بوده‌اند و آن را به زیان منافع جمهوری اسلامی معرفی کرده‌اند.

امیر عبداللهیان همزمان روابط اقتصادی ایران و آلمان را راضی‌کننده ندانسته و گفته است باید برای بهبود این وضعیت چاره‌اندیشی شود.

بر اساس این گزارش، هایکو ماس نیز بر تعهد آلمان به برجام تاکید کرده و گفته که این کشور تمام تلاش خود را برای احیا و حفظ برجام انجام می‌دهد و بر ضرورت تلاش همه طرف‌ها برای موفقیت مذاکرات وین تاکید می‌کند.

با آنکه مقامات جمهوری اسلامی گفته‌اند که مذاکرات وین در هفته‌های آینده از سر گرفته می‌شود، هنوز تاریخ دقیقی برای شروع دوباره این مذاکرات اعلام نشده است.