واکنش وزارت خارجه آمریکا به سخنرانی رئیسی: مبنای ما عمل است

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، به این موضع تهران که از ادامه مذاکرات احیای برجام در هفته‌های آینده خبر داده، توجه می‌کند

رئیسی با لحنی تند به سیاست‌های آمریکا حمله کرد-POOL /  Getty Images via AFP

وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به سخنرانی ویدیویی ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که مبنا بیشتر عمل است تا حرف.

رئیسی که پیروز انتخابات تحریم شده ریاست‌جمهوری ایران معرفی شده در نخستین سخنرانی در مجمع عمومی سیاست‌های آمریکا را به باد انتقاد گرفت، با لحنی تند از بی‌اعتمادی به ایالات‌متحده گفت و بار دیگر بر لزوم لغو تحریم‌ها تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال وزارت امور خارجه آمریکا به طور تلویحی اعلام کرده که این سخنرانی را جدی نمی‌گیرد و به جای آن روی موضع وزارت خارجه جمهوری اسلامی متمرکز است. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در آستانه سخنرانی رئیسی در روز سه‌شنبه از بازگشت به مذاکرات احیای برجام در وین در هفته‌های آینده خبر داده بود.

وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که به دنبال ازسرگیری مذاکرات احیای برجام با ایران در نزدیک‌ترین زمان ممکن است. اقدامی که به گفته آمریکا به نفع دو طرف است و می‌توان از طریق آن برنامه‌های هسته‌ای ایران را زیر نظر داشت.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که در این هفته فرصت گفت‌و‌گو با برخی اعضای برجام وجود دارد و برسر حمایت از توافق هسته‌ای اجماع وجود دارد.

این در حالی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد نشست وزیران خارجه کشورهای عضو برجام برسرمساله هسته‌ای در حاشیه مجمع عمومی منتفی است.

برخی تحلیلگران با اشاره به مواضع ضعیف دولت بایدن در مقابل ماجراجویی‌های منطقه‌ای و هسته‌ای ایران این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا اصولا هیچ اقدامی از سوی ایران مانع تلاش دولت بایدن برای احیای برجام خواهد شد؟

از محتوای سخنرانی بایدن و موضع وزارت خارجه او در مقابل سخنرانی رئیسی می‌توان اینگونه برداشت کرد که فعلا پاسخ به این پرسش منفی است.