کنایه نتانیاهو به چرت زدن بایدن

بر خلاف تصاویر دستکاری و منتشر شده در رسانه‌ها، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق از رئیس‌جمهور بایدن انتقاد نکرده است

 جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل - DEBBIE HILL / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، روز یکشنبه، ۱۹ سپتامبر، جو بایدن را مورد تمسخر قرار داد و این ادعای پیش‌تر رد شده را که رئیس‌جمهور ایالات متحده هنگام دیدار با نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل، در ماه گذشته (اوت ۲۰۲۱) چرت می‌زده است، تکرار کرد.

آقای بنت در ماه ژوئن نخست‌وزیر جدید اسرائیل شد و به حکومت ۱۲ ساله آقای نتانیاهو پایان داد.

در ویدیویی ۲۶ دقیقه‌ای که روز یکشنبه در فیس‌بوک آقای نتانیاهو منتشر شد، صدایی از خارج از تصویر می‌گوید: «می‌دانید، بنت با بایدن ملاقات کرد.» آقای نتانیاهو در پاسخ می‌گوید: «شنیدم. شنیدم بایدن خیلی در این ملاقات هوشیار بوده است. سرش را هم به نشانه موافقت پایین انداخته است.» و بعد سر خود را پایین انداخت تا ادای کسی را دربیاورد که چرت می‌زند.

پیش‌تر، رویترز پس از آنکه کلیپی گمراه کننده و تدوین شده در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد، این ادعا را رد کرده بود. بنا بر اعلام این بنگاه خبری، ویدیوی مذکور در قسمت گمراه‌کننده‌ای قطع شده است. فیلم طولانی‌تر ملاقات آقای بایدن و آقای بنت نشان می‌دهد رئیس‌جمهور ایالات متحده چند ثانیه بعد، از جایی که ویدیوی یادشده قطع می‌شود، به همتای اسرائیلی خود پاسخ می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب لیکود آقای نتانیاهو بعد از انتشار این ویدیو در فیس‌بوک، به انتقادها پاسخ داد و ادعا کرد نخست‌وزیر سابق صرفا جانشین خود را دست انداخته و رئیس‌جمهور ایالات متحده را مسخره نکرده است. 

این حزب اعلام کرد: «بر خلاف تصاویر دستکاری و منتشر شده در رسانه‌ها، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق از رئیس‌جمهور بایدن انتقاد نکرده است؛ کسی که او را ۴۰ سال به عنوان دوست اسرائیل می‌شناسد و به او علاقه دارد. انتقاد‌های او مستقیما متوجه نفتالی بنت بود که در دیدار طولانی خود در کاخ سفید از هیچ چیز مهمی سخن نگفت.»

آقای بایدن و آقای بنت ۲۷ اوت در کاخ سفید دیدار کردند؛ درحالی که دیدار پیشین آنان به دلیل بمب‌گذاری انتحاری در فرودگاه کابل که به کشته شدن ۱۶۹ افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی منجر شد، یک روز به تعویق افتاده بود.

چند روز پس از این دیدار، یکی از اعضای حزب لیکود ویدیویی تدوین شده را توییت کرد که چنین القا می‌کرد که آقای بایدن هنگام دیدار با آقای بنت خوابش برده است. این ویدیو فراگیر شد و بیش از ۶.۵ میلیون بار دیده شد ولی به‌زودی از طرف توییتر بر آن برچسب «تصویر دستکاری شده» زده شد.

© The Independent