«مسابقه هسته‌ای»: هشدار کره شمالی در باره پیمان امنیتی آمریکا، بریتانیا و استرالیا

کره شمالی می‌گوید تشکیل ائتلاف جدید ایالات متحده در منطقه هند و اقیانوس آرام و قرارداد تأمین زیردریایی می‌تواند به «مسابقه تسلیحاتی اتمی» منجر شود

تسلیحات نظامی کره شمالی-  KCNA VIA KNS / AFP

کره شمالی اعلام کرده است که «دورویی» آمریکا با توجه به پیمان امنیتی جدیدش با استرالیا و بریتانیا، ممکن است «موجب آغاز رقابت تسلیحاتی اتمی» در منطقه هند و اقیانوس آرام شود.

ایالات متحده هفته پیش ائتلاف امنیتی سه‌جانبه‌ای تشکیل داد که از جمله مفاد آن، کمک فنی بریتانیا به استرالیا برای ساختن هشت زیردریایی اتمی است.

این توافق‌ در حالی انجام شد که با آزمایش‌های اخیر موشکی دو کره شمالی و جنوبی، حساسیت‌های امنیتی در آن منطقه تشدید شده است.

کارشناسان این ائتلاف جدید را که به قرارداد آوکوس موسوم است، حرکتی برای مقابله با چین توصیف کرده‌اند که از حامیان کره شمالی است و در دریای جنوب چین حضوری پررنگ دارد.

وزارت خارجه کره شمالی روز دوشنبه (۲۶ شهریور) با انتشار بیانیه‌ای در خبرگزاری دولتی کی‌سی‌ان‌ای اعلام کرد: «این اقدامات بسیار نامطلوب و خطرناک است و توازن راهبردی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام را برهم می‌زند و موجب آغاز رقابت تسلیحاتی اتمی می‌شود.»

کره شمالی که دارای سلاح اتمی است، اعلام کرده است که در صورت مشاهده «کوچکترین» خدشه به امنیت خود، «به فراخور شرایط دست به واکنش تقابلی» خواهد زد.

آزمایش‌های موشکی اخیر و تشکیل ائتلاف آوکوس موجب افزایش مشکلات در مسیر خلع سلاح اتمی کشورهای این منطقه شده است.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در مذاکره با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، با حرکت به سمت خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره موافقت کرده بود.

هم‌زمان، رئیس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد روز دوشنبه (۲۸ شهریور) در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی آن نهاد گفت که کره شمالی دارد برنامه اتمی خود را «با تمام قوا» به پیش می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروسی در گردهمایی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) گفت: «جمهوری دمکراتیک خلق کره با انجام عملیات جداسازی پلوتونیوم، غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های دیگر، برنامه هسته‌ای خود را با تمام قوا به پیش می‌برد.» و در گزارش ماه پیش این سازمان آمده بود که پیونگ‌یانگ ظاهراً راکتوری هسته‌ای را دوباره به کار انداخته است و بسیاری بر این باورند که در آن پلوتونیوم تولید کرده است که برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای به‌کار می‌رود.

در آن هنگام نشانه‌هایی سطحی از گرم شدن روابط کره شمالی و ایالات متحده به چشم می‌خورد، اما در دوران رئیس جمهوری کنونی آمریکا که پیمان آوکوس را به امضا رسانده است، این رابطه دستخوش تغییر شده است.

در بیانیه وزارت خارجه کره شمالی به اظهارات خانم جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در مورد این پیمان اشاره شده است. خانم ساکی گفته بود که ایالات متحده خواهان کشمکش با چین نیست، و کره شمالی این سخن را نشانه دورویی ایالات متحده می‌داند.

وزارت خارجه کره شمالی می‌گوید، این سخن خانم ساکی«یعنی هر کشوری که به نفع آن باشد، می‌تواند فناوری هسته‌ای خود را توسعه دهد، و نشان می‌دهد که مقصر اصلی لغو نظام بین‌المللی منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای، ایالات متحده است.»

فقط کره شمالی از پیمان آوکوس انتقاد نکرده است، فرانسه نیز منتقد آن است و استرالیا را به مخفی کردن مقاصدش در لغو قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری ساخت ۱۲ زیردریایی دیزلی-برقی با گروه ناوال متهم کرده است. سهام‌دار اکثریت گروه ناوال نیز دولت فرانسه است.

اما اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، می‌گوید به دلیل وضعیت امنیتی منطقه‌شان دست به چنین کاری زده‌اند.

به گزارش اسوشیتدپرس، مقامی رسمی در وزارت خارجه کره شمالی نیز که نام وی اعلام نشده است، ظاهراً با اشاره به انتقادهای فرانسه و بدون نام بردن از آن کشور، گفت که ایالات متحده حتی به متحدان خودش نیز از پشت خنجر می‌زند.

در گزارش اسوشیتدپرس به نقل از آن مقام رسمی آمده است: «وضعیت کنونی بار دیگر نشانگر آن است که نباید تلاش‌ها(ی خود) را برای تقویت دراز مدت  قابلیت‌های دفاعی ملی، ذره‌ای حتی کاهش دهیم.»

در دوران دولت قبلی آمریکا، ایالات متحده و کره شمالی دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای خود را آغاز کرده بودند، اما آن مذاکرات پس از دومین دیدار آقای ترامپ و کیم جونگ-اون در سال ۲۰۱۹ متوقف شد.

از سوی دیگر، کره شمالی با انتقاد از همسایه‌اش کره جنوبی، موشک بالستیکی قابل پرتاب از زیردریاییِ آن کشور را جنگ‌افزاری «خام‌دستانه» و«بی دروپیکر» نامیده است که حتی شبیه چنان موشک‌هایی هم نیست.

گزارش تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان