علیرضا رئیسی: واکسیناسیون افراد بالای ١٨ سال تا ۲ هفته دیگر به اتمام می‌رسد

میزان مرگ و میر ناشی از کرونا طی ٢٤ ساعت گذشته، ٣٤٤ نفر گزارش شده است

بازدید علیرضا رئیسی از مرکز واکسیناسیون تجمیعی مصلی تهران- عکس از برنا

در حالی که معاون بهداشت وزارت بهداشت از واکسیناسیون شبانه‌روزی خبر می‌دهد، تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا همچنان بالاست. بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده، میزان مرگ و میر ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۴۴ نفر گزارش شده است.

به گزارش آفتاب نیوز، علیرضا رئیسی در مراسم افتتاح مرکز واکسیناسیون تجمیعی مصلی تهران با بیان اینکه این مرکز پتانسیل ارائه خدمات ۲۴ ساعته را دارد، ابراز امیدواری کرد که روند واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال طی ۱۰ روز تا ۲ هفته به اتمام برسد.

روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرده است که تا به حال ۴۴ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۹۴۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

بر این اساس ۳۰ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۹۰۳ نفر دز اول و ۱۴ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۹۶۵ نفر نیز هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند.

بنا بر اعلامیه وزارت بهداشت، در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

سرازیر شدن سیل واکسن به کشور با توجه به اثبات اثربخشی واکسن‌ها در کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، جای خوشحالی دارد و باید امیدوار بود که این روند همچنان ادامه داشته باشد زیرا جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تأخیر جدی داشته و یکی از عوامل اصلی مرگ صدها هزار تن از مردم این کشور پایین بودن درصد افرادی است که به طور کامل واکسینه شده‌اند.

اما یکی از موضوع‌هایی که در روزهای اخیر در مورد آن صحبت می‌شود، سرعت واکسیناسیون عمومی بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به راه افتادن این «سیل واکسن» پرسش‌هایی جدی هم در افکارعمومی ایجاد کرده است؛ اینکه چه اتفاقی باعث شد ورق این چنین سریع برگردد؟ زیرا تا همین یک ماه قبل، مسئولان دولت قبلی مدعی بودند که واردات گسترده واکسن به کشور امکان ندارد و در این زمینه بهانه‌هایی مانند تحریم‌ها، نپیوستن به معاهده اف‌ای‌تی‌اف یا حتی بدعهدی تولیدکنندگان واکسن را مطرح می‌کردند. اینک چه اتفاقی افتاده است که علی‌رغم پابرجا بودن تحریم‌ها و سایر موانع، ناگهان در ۲۰ روز به اندازه هفت ماه قبل از آن واکسن به کشور وارد شده است؟ اگر این امکان وجود داشت، چرا تا حالا و قبل از افزایش وحشتناک آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا از آن استفاده نشد؟ اعمال تحریم خودخواسته در واردات واکسن برای حمایت از تولید داخلی تا چه اندازه صحت دارد؟ افکار عمومی، مخصوصاً کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند، حق دارند به دنبال پاسخ این پرسش‌ها باشند و بدانند که چه کسانی مسئول این تأخیر مرگبار در واردات واکسن بوده‌اند؟

رسانه‌های نزدیک به حکومت با مانور دادن روی این موضوع در روزهای اخیر سعی کرده‌اند از دولت سیزدهم و ابراهیم رئیسی قهرمان بسازند. وب‌سایت نورنیوز در گزارشی مدعی شد که ابراهیم رئیسی در تماس با رئیس‌جمهور چین درخواست خرید ۹۰ میلیون دوز واکسن را مطرح کرده و با پذیرش شی جین پینگ، روند واردات واکسن سینوفارم به یکباره متحول شده است؛ اما مسعود پزشکیان تاکید دارد که دولت قبل واکسن را سفارش داده و پول هم پرداخت کرده بود و دولت فعلی «مشکلات گمرکی» و «حمل‌ونقل» را حل کرده و این دولت واکسنی سفارش نداده است.

صرف‌نظر از ادعاهای حامیان دولت‌های دوازدهم و سیزدهم درباره واردات واکسن، این موضوع قابل‌توجه است که دولت دوازدهم به پشتوانه تولید واکسن‌های داخلی به‌خصوص واکسن برکت برای واردات واکسن اقدام نکرد. واکسن برکت در ستاد اجرایی فرمان امام تولید شد که زیرمجموعه بیت رهبری جمهوری اسلامی است و فعالیت‌های کلان اقتصادی دارد. این نهاد را محمد مخبر مدیریت می‌کند که حالا معاون اول رئیس دولت سیزدهم است.