برنج ایرانی به ۶۰ هزار تومان رسید

احتمال دارد ممنوعیت واردات برنج مهرماه لغو شود

قیمت برنج ایرانی باز هم گران شد - عکس از اقتصاد آنلاین

در حالی که روند افزایش قیمت مواد غذایی همچنان ادامه دارد، قیمت هر کیلو برنج ایرانی در بازار به حدود ۶۰ هزار تومان رسیده است.

بر اساس آخرین نرخ‌نامه سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران که روز گذشته منتشر شد قیمت برنج‌های ایرانی درجه یک نسبت به ماه گذشته (مردادماه ۱۴۰۰) نزدیک به ۲۱ درصد افزایش قیمت داشته است. در همین حال، مقایسه قیمت برنج با فروردین ماه نشان می‌دهد که میزان تأثیر تورم بر قیمت برنج حتی تا ۴۳ درصد نیز تأثیر داشته است.

برنج هاشمی که مرداد ماه در میادین میوه و تره‌بار با قیمت ۳۸.۹۰۰ تومان به فروش می‌رسید، هم اکنون با قیمت ۴۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.

برنج‌های دیگر با کیفیت پایین‌تر نیز بین ۲۹ تا ۳۲ هزار تومان فروخته می‌شوند.

پیش‌تر، قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران غذایی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، از کاهش ۱۰ درصدی مصرف برنج خبر داد و با اشاره به اینکه بسیاری از مراکز عمده مصرف برنج به دلیل شرایط حاصل از شیوع موج جدید کرونا تعطیل شده‌اند، گفت: «تقاضا برای برنج به‌شدت کاهش یافته است.»

کاهش تقاضای برنج در حالی است که به گفته وی، کمبودی در بازار نیست اما انگیزه‌‎ای برای خرید وجود ندارد.

در همین رابطه، رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه ممنوعیت فصلی واردات به دلیل حمایت از تولید داخلی برنج اعمال شده است که این اقدام هر ساله بازار برنج را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: اما با توجه به خشکسالی و کاهش ظرفیت تولید داخلی به نظر می‌رسد بازار کشور تاب چهار ماه توقف واردات را ندارد و با کاهش این مدت به دو ماه از ابتدای مهرماه واردات برنج آزاد شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این و در خرداد ماه، مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در مصاحبه با تجارت نیوز گفته است که «مصرف برنج خارجی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ نصف شد و امسال هم روند کاهش مصرف ادامه دارد.»

آمار منتشر شده درباره برنج خارجی نیز نشان می‌دهد که واردات این کالای اساسی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا نیمه اول تیرماه، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶۹ درصد کاهش داشته است. همچنین آخرین آمار گمرک ایران بیانگر موجودی کمتر از ۴۰ هزار تنی برنج خارجی در گمرک و بندرها است.

کاهش واردات برنج و مصرف آن در کنار افزایش چند برابری قیمت این کالای اساسی نشان می‌دهد که یکی از غذاهای اصلی خانواده‌های ایرانی از سفره آنان حذف شده است. این در حالی است که قیمت دیگر کالاهای اساسی همچون مرغ، گوشت قرمز و شکر نیز به‌شدت افزایش یافته است.

او همچنین پیش از این نیز گفت که برخی مسئولان جمهوری اسلامی کاهش ۵۰ درصدی واردات برنج خارجی را نشانه‌ای از تغییر الگوی مصرف خانواده و روی‌آوردن به برنج‌های ایرانی می‌دانند. این در حالی است که برنج ایرانی به‌مراتب گران‌تر از برنج خارجی است و خانواده‌ها توان خرید آن را ندارند: «مسئولان وقتی این اعداد و ارقام را کنار هم می‌گذارند و کاهش واردات و افت تقاضا را در بازار با هم مقایسه می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که مصرف‌کننده برنج وارداتی با گران شدن آن حتماً به مصرف برنج ایرانی روی آورده؛ درحالی‌که این نتیجه‌گیری به اعتقاد من درست نیست»؛ در واقع کسی که توان خرید برنج خارجی را ندارد، قطعاً نمی‌تواند برنج گران‌تر ایرانی را نیز خریداری کند.

بیشتر از اقتصاد