داعش قوی‌تر از قبل به افغانستان بازگشته است

انفجارهای روز شنبه و یکشنبه در جلال آباد کار داعش بود

روزهای شنبه و یکشنبه، شهر جلال‌آباد، مرکز استان ننگرهار در شرق افغانستان، سلسله انفجارهای مرگباری را شاهد بود. در روز شنبه، سه خودرو حامل نیروهای طالبان در این شهر منفجر شدند که کشته شدن سه نفر و زخمی شدن ۲۰ نفر دیگر را در پی داشت. بیشتر این افراد جنگجویان طالبان بودند. روز یکشنبه هم یک انفجاری دیگر در شهر جلال‌آباد رخ داد که در پی آن، پنج تن از جمله دو غیرنظامی کشته و چند تن هم زخمی شدند.

شاهدان عینی به رسانه‌ها گفته‌اند که چند زخمی از جنگجویان طالبان را دیده‌اند که به بیمارستان‌ها منتقل می‌شدند. طالبان از ارائه جزئیات بیشتر در مورد دلایل این انفجار و عاملان آن خودداری کرده و صرفا به ذکر اینکه تحقیقات در مورد این انفجارها آغاز شده اکتفا و از بیان دلایل این حملات امتناع کرده است؛ اما وب‌سایت الاعماق، وابسته به گروه داعش،  شامگاه یکشنبه مسئولیت این انفجارها را به عهده گرفت. داعش با انتشار ویدیویی از انفجار روز یکشنبه مدعی شد که در انفجارهای این دو روز بیش از ۳۵ طالب را به قتل رسانده‌اند.

افزایش حملات داعش علیه طالبان در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های امنیتی آمریکا گفته بودند با حضور طالبان در افغانستان، احتمال افزایش فعالیت داعش و القاعده وجود دارد. دو هفته قبل ژنرال مایک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا، در یک نشست خبری مشترک با لوید آستین، وزیر دفاع این کشور، گفته بود که فعالیت داعش در افغانستان افزایش خواهد یافت. این مقام امنیتی آمریکا همچنین احتمال داده بود نیروهای امنیتی آمریکا برای مبارزه با داعش با طالبان همکاری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های سی‌آی‌ای نیز احتمال قوت گرفتن داعش در افغانستان را رد نکرده‌اند. صدای آمریکا در گزارشی به نقل از دیوید کوهن، معاون سازمان سی‌آی‌ای نوشته که نشانه‌های زیادی وجود دارد که داعش فعالیت‌های خود را در افغانستان افزایش داده است. به باور کوهن، احتمال دارد داعش ظرف یک سال آینده خود را در افغانستان بازسازی کند.

هرچند مقام‌های اداره اطلاعات و امنیت آمریکا گفته‌اند که تحرکات داعش در منطقه را زیرنظر دارند، به نظر می‌رسد نیروهای وابسته به داعش دوباره به سوی افغانستان سرازیر شده‌اند. گفته می‌شود تعدادی از سران القاعده هم در حال بازگشت به افغانستان‌اند. صدای آمریکا به نقل از مقام‌های امنیتی گفته است که سیف العدل، فرد شماره ۲ القاعده که در ایران به سر می‌برد، در حال آماده شدن برای بازگشت به افغانستان است. پیش از این، ویدیویی هم منسوب به امین الحق، یکی از افراد نزدیک به اسامه بن لادن، رهبر القاعده، در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد او به استان ننگرهار آمده است. امین الحق در دوران حضور بن لادن در افغانستان، راننده شخصی او بود و در جنگ‌های «توره بوره» که در سال‌های اول سقوط طالبان رخ داد،در کنار بن لادن می‌جنگید.

طالبان نیز گفته‌اند که مبارزات خود علیه گروه داعش را افزایش خواهند داد. ملا ندا محمد، استاندار طالبان در ننگرهار، جایی که فعالیت داعش روزبه‌روز افزایش می‌یابد، گفته است که تعهد آنان برای مبارزه با گروه داعش پابرجا است. او به رسانه‌ها گفت که از زمان تسلط طالبان بر استان ننگرهار، آنان توانسته‌اند حدود ۱۰۰ جنگجوی داعش را بازداشت کنند.

با این حال به نظر می‌رسد علی‌رغم تلاش‌های طالبان و دولت آمریکا برای مبارزه با داعش، جنگجویان این گروه همچنان در افغانستان فعال‌اند. در روزهای پرتنش خروج گروهی افغان‌ها از این کشور به کمک آمریکا، این گروه چند انفجار خونین انتحاری را در میان خیل بی‌شمار افغان‌های که به دروازه‌های ورودی فرودگاه کابل هجوم برده بودند، سازمان‌دهی کرد که در نتیجه آن بیش از ۱۵۰ تن از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند.

هرچند آمریکا به تلافی این حمله انتحاری، دو فرمانده سرشناس داعش در افغانستان را با هواپیماهای بی‌سرنشین خود هلاک کرد، با توجه به حملات انفجاری روزهای شنبه و یکشنبه در ننگرهار، به نظر می‌رسد داعش همچنان در اندیشه بازگشتی خونبارتر به افغانستان است.