مشتزن نامدار و دختر دوترته، جدال در گود ریاست جمهوری فیلیپین

آیا سارا دوترته در برابر مانی پکیائو به میدان خواهد آمد؟

پکیائو از سوی «حزب دموکرات فیلیپین-قدرت مردم» نامزد شده است - TED ALJIBE / AFP

مانی پکیائو، مشت‌زن سرشناس فیلیپینی و نماینده مجلس سنای آن کشور، اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد می‌شود. آقای پکیائو می‌خواهد جای رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری جنجالی کنونی را بگیرد که طبق قانون اساسی اجازه دوباره نامزد شدن ندارد.

این مشت‌زنِ سیاست‌مدار از سوی «حزب دموکرات فیلیپین-قدرت مردم» نامزد شده است که متعلق به جناح چپ است و دوترته هم که از سال ۲۰۱۶ سر کار بوده است، عضو آن است. این حزب اما مدتی است با انشعاب مواجه شده و دو جناح رقیب دارد. جناحی که پکیائو را نامزد کرده است، جناح مخالف دوترته است. 

 پکیائو که بین هوادارانش به «پک‌من» معروف است، جزو بزرگ‌ترین مشت‌زن‌های تاریخ این رشته ورزشی به حساب می‌آید. او مدت‌ها فعالیت سیاسی داشته و از سال ۲۰۱۶ سناتور بوده است. او در دوران حضور خود در مجلس سنا بارها از دوترته و سیاست‌های جنجالی‌اش، از جمله جنگ خونینی که علیه مواد مخدر راه انداخت، دفاع کرده است. در این اواخر اما او به انتقاد از سیاست‌های دوترته هم پرداخته است. مثلا در ماه ژوئن گفت که پاسخ دوترته به دعاوی چین در دریای جنوب چین (جایی که برخی جزایر آن بین چین و سایر کشورهای منطقه همچون فیلیپین، ویتنام، و ژاپن مورد اختلاف هستند) مناسب نبوده است، و آن انتقاد به دعوایی لفظی بین آن دو انجامید. دوترته، پکیائو را متهم به بی‌اطلاعی در زمینه سیاست خارجی کرد و او را تهدید کرد که در انتخابات مجلس سنا در سال ۲۰۲۲، کارزاری علیه‌ او به راه خواهد انداخت. 

آقای پکیائو روز یکشنبه با حضور در کنگره سراسری «حزب دموکرات فیلیپین-قدرت مردم» نامزدی‌اش از سوی آن حزب را برای انتخابات ریاست‌ جمهوری آتی پذیرفت و وعده داد که صادقانه به مردم فیلیپین که به گفته او منتظر تغییر دولت هستند، خدمت کند. 

این چهره ۴۲ ساله گفت: «من مبارزم و همیشه مبارز خواهم بود، چه درون رینگ و چه بیرون رینگ. به نام هم‌وطنانی که مدت‌ها است خواهان تغییر صحیح در دولت بوده‌اند، از صمیم قلب و با شجاعت و خضوع امیدوار به پشتیبانی شما هستم.»

آقای پکیائو به همراه سناتور آکیلینو پیمنتل سوم (معروف به «کوکو»)، رهبر یکی از جناح‌های «حزب دموکرات فیلیپین-قدرت مردم» است. جناح دیگر این حزب چند هفته پیش آقای دوترته را به عنوان نامزد معاونت ریاست‌جمهوری خود اعلام کرد، و سناتور بونگ گو، مشاور سابق او را به عنوان نامزد ریاست‌ جمهوری.

دوترته این نامزدی را پذیرفته است، اما سناتور گو حاضر به پذیرش نشده است. 

جنگ خونین آقای دوترته علیه مواد مخدر به کشته شده هزاران نفر از شهروندان آن کشور انجامیده است و از موضوعات جنجالی فیلیپین است. دیوان بین‌الملی کیفری در لاهه اخیرا اعلام کرد که در مورد احتمال وقوع جنایت علیه بشریت در آن «جنگ» تحقیق می‌کند. یک روز پس از آن، دوترته گفت ترجیح می‌دهد «بمیرد» تا به دیوان لاهه برود. او همچنین گفت که دلش می‌خواهد به قضات لاهه سیلی بزند، تاکید کرد که فقط به مردم فیلیپین پاسخگو است، و افزود: «اگر می‌خواهید، مرا به‌خاطر تمام کارهایم اعدام کنید.»

مخالفین دوترته می‌گویند نامزدی او برای معاونت ریاست‌جمهوری تلاشی برای حفظ قدرت در پی پایان دوره شش ساله ریاست‌جمهوری است. او خود به روشنی گفته است که باور دارد معاون رئیس‌جمهوری شدن، به او در مقابل تعقیب احتمالی قضایی مصونیت می‌دهد. 

پس از انصراف سناتور گو، برخی می‌گویند حزب دوترته شاید سارا دوترته-کارپیو، دختر آقای رئیس‌جمهوری را به عنوان نامزد بعدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده برگزیند. خانم دوترته-کارپیو مدت‌ها است در صدر نظرسنجی‌ها بوده است. 

موفقیت ورزشی چشمگیر پکیائو باعث شده است که به شهرتی جهانی دست یابد. او نخستین چهره‌ای است که در هشت وزن مختلف قهرمان جهان شده است؛ هرچند اخیرا از رقیبی کوبایی شکست خورد و گفت به فکر بازنشستگی از دنیای مشت‌زنی است. 

در دنیای سیاست، پکیائو که از منتقدان فساد در دولت دوترته بوده است، وعده داده است که علیه فساد و فقر مبارزه کند. اما شهرت و محبوبیت او در فیلیپین لزوما به معنای پشتیبانی سیاسی قطعی از او نخواهد بود. در نظرسنجی‌های موجود، او همیشه از سارا دوترته عقب بوده است. 

هنوز روشن نیست که کمیسیون انتخاباتی فیلیپین به کدام‌یک از دو جناح رقیب «حزب دموکرات فیلیپین-قدرت مردم»‌ اجازه استفاده از نام این حزب را در انتخابات ۲۰۲۲ بدهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوترته ۷۶ ساله به عنوان نامزدی پوپولیست وارد عرصه سیاست شد و شاید مهم‌ترین ویژگی‌اش این بود که از منطقه‌ای خارج از مانیل، پایتخت فیلیپین، و جزایر نزدیک به آن می‌آید که از مدت‌ها پیش قلب قدرت سیاسی و اجتماعی در این کشور بوده‌ است. او نماینده مجلس فیلیپین از شهر داوائو در جنوب کشور بود و مدت‌ها نیز معاونت شهرداری و شهرداری داوائو را به عهده داشت. در طول سالیان گذشته، پائولو و سارا دوترته، دو فرزند دوترته، نیز مدت‌ها اداره شهرداری و سایر سمت‌های اداری آن شهر را بر عهده داشته‌اند. خانم دوترته ۴۳ ساله، از سال ۲۰۱۶ تاکنون شهردار داوائو بوده است. 

سارا دوترته نیز به همان تاکتیک‌های جنجالی مشابه پدرش مشهور است. شهرت یافتن او به چنان برخوردهایی، نخستین بار زمانی آغاز شد که حدود ده سال پیش، یکی از کلانترهای محلی به دستور او (به عنوان شهردار وقت داوائو) مبنی بر ویران کردن یکی از حلبی‌آبادهای شهر عمل نکرد، و خانم شهردار در صحنه ظاهر شد و با مشت به او حمله کرد. 

او که سابقه وکالت دارد، به عشقش به موتورسیکلت‌ها و سخن گفتن سرسختانه معروف است. حالا باید دید که آیا ساکن بعدی قصر مالاکنیانگ مانیل، دوترته‌ای دیگر خواهد بود، یا مشت‌زن مشهور.

خانم دوترته البته مدت‌ها است که می‌گوید به هیچ وجه قصد نامزدی در انتخابات ریاست ‌جمهوری ندارد، اما در سراسر کشور پلاکاردهایی برپا شده‌اند که از او می‌خواهند نامزد شود. 

رشد اقتصادی فیلیپین جزو سریع‌ترین‌ها در آسیا است، اما مانند بسیاری از کشورهای دیگر، از دنیاگیری ویروس کرونا بسیار آسیب دیده است. این کشور یکی از سخت‌ترین سیاست‌های قرنطینه را در سال گذشته داشت و «زندگی عادی» به این زودی‌ها به آن بازنمی‌گردد. فیلیپین تنها برای واکسن زدن به ۱۹ درصد از جمعیت صد و هشت میلیونی خود واکسن دارد، وسویه دلتای ویروس کرونا باعث شده است که بیمارستان‌های سراسر کشور پر شوند. فیلیپین همچنین از معدود کشورهای جهان است که از زمان آغاز دنیاگیری کرونا تا کنون هنوز مدارس خود را بازگشایی نکرده است. 

احزاب و سیاستمداران تا هفته اول ماه اکتبر وقت دارند نامزدی خود را اعلام کنند؛ هرچند تعویض نامزد تا ۱۵ نوامبر هم ممکن است. 

کارشناسان می‌‌گویند مشکل اصلی مخالفان دوترته آن است که نامزد واحدی برای مطرح شدن مقابل او ندارند. اکنون باید دید آیا پکیائو می‌تواند این خلاء را پر کند یا نه. 

از دیگر نامزدهای احتمالی انتخابات سال آینده فیلیپین، می‌توان به این چهره‌ها اشاره کرد: ایسکو مورنو، شهردار مانیل و بازیگر سابق، فردیناند مارکوس جونیور (معروف به «بونگ بونگ مارکوس»)، پسر فردیناند مارکوس، دیکتاتور پیشین، و لنی روبردو، معاون کنونی رئیس‌جمهوری که از منتقدان دوترته در زمینه حقوق بشر بوده است. 

اولین چهره‌ای که نامزدی خود را اعلام کرد، سناتور پانفیلو لاکسون بود که او نیز از منتقدان دوترته است و او را متهم به فساد کرده است.