داروی کرونای ترامپ در اختیار بیماران بریتانیایی قرار می‌گیرد

داروی «روناپِرِو» نخستین داروی ویژه کووید است که ماه گذشته در بریتانیا مجوز استفاده گرفت

 برای درمان ویروس کرونای دونالد ترامپ، از داروی «روناپِرِو» استفاده شد - MANDEL NGAN / AFP

از هفته آینده دارویی که برای درمان ویروس کرونای دونالد ترامپ استفاده شد، در دسترس بیماران نظام درمان عمومی بریتانیا قرار خواهد گرفت.

داروی «روناپِرِو» نخستین داروی ویژه کووید است که ماه گذشته در بریتانیا مجوز استفاده گرفت.

روناپرو ترکیب دو عنصر فعال «کاسیریویماب» و «ایمدِویماب» است که هردو به پروتئین‌های «پادتن‌های مونوکلونال» شناخته می‌شوند. این پروتئین‌های شاخک‌دار در لایه سیستم تنفسی خود را محکم به سطح ویروس می‌چسبانند و مانع دسترسی آن به درون سلول‌های بدن بیمار می‌شوند.

اداره بهداشت و خدمات اجتماعی بریتانیا (دی‌‌اچ‌‌اس‌سی) می‌گوید داروی «روناپرو» بالقوه می‌تواند به هزاران بیمار کمک کند. این دارو در ابتدا در اختیار بیمارانی قرار خواهد گرفت که بدنشان از تولید پادتن علیه ویروس کرونا ناتوان است.

بریتانیا به مقدار کافی از این دارو خریداری کرده که بتواند از هفته آینده آن را در اختیار بیماران واجد شرایط  در سراسر کشور قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا، گفت: «ما یک درمان کاملا جدید (کووید‌ـ ۱۹) برای آسیب‌پذیرترین بیماران در بیمارستان‌های سراسر کشور فراهم کرده‌‌ایم. بسیار خوشحالم که بگویم این دارو از هفته آینده جان (بیماران) را نجات خواهد داد.»

او افزود: «بریتانیا پیشکسوت تولید و استفاده از داروهایی است که جان (بیماران) را به ویژه در ارتباط با کووید‌ـ ۱۹ نجات می‌دهد. ما همچنان به کار مهم خود برای یافتن بهترین درمان‌هایی که جان (بیمار) را نجات داده و از نظام درمان عمومی کشور حمایت می‌کند، ادامه خواهیم داد.»

آژانس تولیدات بهداشتی و داروی بریتانیا (ام‌‌آچ‌آراِی) در ماه اوت اعلام کرد که داده‌های بالینی نشان داده است که «روناپرو» می‌تواند در جلوگیری از عفونت، درمان عوارض ناشی از عفونت‌های شدید و الزام مراجعه به بیمارستان مورد استفاده قرار گیرد.

(آزمایش‌های مربوطه پیش از ارائه برنامه گسترده واکسیناسیون و بروز سویه‌های جدید ویروس انجام شده است.)

این دارو که هم‌اکنون در ۲۰ کشور جهان مجوز استفاده در شرایط اضطراری دارد، هر چهار هفته یکبار پزشک یا پرستار می‌تواند از طریق تزریق وریدی یا آمپول آن را تزریق کند.

آقای ترامپ در اکتبر ۲۰۲۰ با «روناپرو» که هنوز در مرحله آزمایشی بود تحت درمان قرار گرفت و آن را «درمان» کووید خواند. هنوز درمان قطعی برای کووید‌ـ ۱۹ یافت نشده است.

آقای ترامپ گفت: «حالم بسیار خوب است. عالی‌ام. فکر می‌کنم این لطف خدا بود که (به کووید) مبتلا شدم. این یک توفیق اجباری بود. به آن مبتلا شدم و پیشتر درباره این دارو شنیده بودم و گفتم: این (دارو) را به من بدهید. پیشنهاد خودم بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان