اسناد ووهان دروغگویی فائوچی را ثابت می‌کند

سناتور پال: «عجب تصادفی؛ فائوچی بار دیگر دروغ گفت و درباره تامین بودجه تحقیقات درباره ویروس مرگبار کرونا در ووهان توسط سازمان تحت مدیریت او حق با من بود.»

آنتونی فائوچی-POOL/ Getty Images via AFP

منتقدان دکتر آنتونی فائوچی او را به دروغگویی متهم کردند چرا که محتوای اسنادی تازه‌انتشاریافته با ادعاهای قبلی او در تناقض است که گفته بود موسسه ملی سلامت آمریکا (ان‌آی‌اچ)، نهاد تحت نظر او، بودجه تحقیقات دستکاری ژنتیک در آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان را تامین نکرده بود.

وبسایت اینترسپت به اسنادی در بیش از ۹۰۰ صفحه دست یافته که مربوط به تحقیقات درباره ویروس کرونا در چین با بودجه نهاد تحت نظر فائوچی است و آنها را از طریق استعلام از فویا، سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات در آمریکا، به دست آورده است.

این اسناد جزئیاتی از تحقیقات با بودجه‌ای که فائوچی از آن اطلاع داشته را درباره چند نوع از ویروس کرونا در موسسه ویروس‌شناسی ووهان در چین را بیان می‌کند.

اسناد فوق که به دست نشریه اینترنتی اینترسپت رسیده، اطلاعات دقیقی درباره کار «آلیانس اکوهلت» - یک سازمان آمریکایی غیرانتفاعی مربوط به سلامت‌ - را نشان می‌دهد که با استفاده از منابع دولت فدرال آمریکا بودجه تحقیقات درباره ویروس کرونای خفاشی در آزمایشگاه ووهان را تامین کرده است.

سناتور رند پال در راس انتقادهایی قرار دارد که علیه فائوچی ابراز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک پیشنهاد درخواست بودجه از سوی «آلیانس اکوهلت»‌ خطاب به موسسه ملی بیماری‌های عفونی و حساسیت تحت مدیریت فائوچی، از جمله این اسناد است که قبلا منتشر نشده بود.

فائوچی بارها گفته بود که اقدام موسسه ملی سلامت آمریکا در ارائه بودجه به آزمایشگاه ووهان، شامل تحقیقات در زمینه دستکاری ژنتیکی نمی‌شود. این تحقیقات در مورد ویروس ممکن است قابلیت سرایت آن را افزایش دهد.

سنانور رند پال، پس از علنی شدن اسناد در توییتی نوشت: «عجب تصادفی- فائوچی بار دیگر دروغ گفت. و درباره تامین بودجه تحقیقات درباره ویروس مرگبار کرونا در ووهان توسط سازمان تحت مدیریت او حق با من بود.»

او درتوییت دیگری نوشت که مسئله دروغگویی فائوچی را به وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا ارجاع می‌دهد.

به نوشته اینترسپت متن پیشنهادی برای دریافت بودجه، از جمله برای پروژه‌ای با نام «فهم خطر ظهور ویروس کرونای خفاشی» است که طی آن هزاران نمونه از خفاش‌ها و همچنین افرادی که با حیوانات زنده سروکار داشتند برای ویروس مرگبار کرونا مورد غربالگری و تحقیق قرار می‌گرفت.

بودجه سه میلیون و ۱۰۰ هزار دلاری از منابع دولت فدرال آمریکا، برای یک دوره پنج‌ساله از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ اختصاص داده شد و سپس در سال ۲۰۱۹ تمدید شد تا آن که دولت رییس‌جمهور دونالد ترامپ آن را در آوریل ۲۰۲۰ به حالت تعلیق درآورد.

این بودجه ۵۹۹ هزار دلار را به موسسه ویروس‌شناسی ووهان برای تحقیقات ویروس کرونای خفاشی سرازیر کرده است.

در متن پیشنهادی برای مطالبه بودجه، به خطرات بالقوه، از جمله ریسک بالای قرار گرفتن در معرض سارس یا دیگر انواع ویروس کووی در زمان کار با خفاش‌ها اشاره شده است.

اسناد انتشار یافته، همچنین نشان می‌دهد که بودجه دیگری به تحقیقی با عنوان «فهم خطر ظهور ویروس ناشی از حیوانات در کانون‌های نوظهور بیماری‌های عفونی جنوب شرق آسیا» در اوت سال گذشته اختصاص یافته است.

ریچارد ابرایت، بیولوژیست مولکولی در دانشگاه راتگرز آمریکا، گفته است که اسناد جدید به روشنی نشان می‌دهد که فائوچی درباره تحقیقات مربوط به دستکاری ژنتیکی دروغ گفته است.

گری راسکین، مدیر اجرایی سازمان «رایت تو نو» در آمریکا، به اینترسپت گفت که اسناد «نقشه راه تحقیقات پرخطری را ترسیم می‌کند که ممکن است منجر به همه‌گیری فعلی شده باشد.»

پیشتر تام کاتن، دیگر سناتور جمهوریخواه آمریکایی فائوچی را به دروغگویی درباره تامین بودجه این تحقیقات متهم کرده بود.

پیشتر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با اطمینان گفته بود تقریبا بدون شک می‌توان گفت که کرونا از آزمایشگاه ووهان آمده است. او گفته بود وقتی درباره منشا ویروس کرونای همه‌گیر صحبت می‌کنیم که در سراسر جهان حدود ۳.۴ میلیون نفر را کشته است، به استفاده از کلمه «احتمالی» هیچ نیازی نیست.

بیشتر از جهان