کوه نیر همچنان در آتش می‌سوزد 

تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های شهرستان بویراحمد از بین رفته‌اند 

آتش‌سوزی از سه‌شنبه ۲۳ شهریور آغاز شده است و تا بامداد روز جمعه ۲۶ شهریور همچنان ادامه دارد‌ــ عکس از خبرگزاری مهر

آتش‌سوزی در جنگل‌های کوه نیر در بخش لوداب از توابع شهرستان بویراحمد که از روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور آغاز شده بود، تا بامداد روز جمعه ۲۶ شهریور ادامه یافته است. بنا بر اعلام عباس حسن‌زاده، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد، نیروهای منابع طبیعی برای کمک به عملیات اطفای حریق در کوه نیر، از جیب خود هزینه می‌کنند. 

پس از شروع آتش‌سوزی، غلامحسین حکمتیان اصل، مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد، به خبرگزاری ایسنا گفت که نیروهای بخش لوداب، مردم، دهیاران و اعضای شوراهای منطقه از همان ساعت‌های اولیه به محل اعزام شدند و برای مهار آتش اقدام کردند اما آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد. به گفته او، در ساعت‌های اولیه حریق، دو تیم از نیروهای شهرستان بویراحمد و پنج تیم از نیروهای اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد برای کمک به اطفای حریق به منطقه اعزام شدند. حکمتیان اصل همچنین گفت برای اطفای حریق، درخواست بالگرد شده است. 

روز چهارشنبه ۲۴ شهریور، درحالی‌ که آتش‌سوزی همچنان ادامه داشت، محمد محمدی، مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد، نیز از اعزام نیروهای مردمی و آتش‌نشان‌ به محل خبر داد و گفت: « برای کمک به اطفای حریق بالگرد درخواست کردیم که وزارت دفاع یک فروند بالگرد از استان خوزستان به استان کهگیلویه و بویراحمد اعزام کرد و در فرودگاه یاسوج مستقر است.» 

مجید احمدی، فرماندار شهرستان بویراحمد، از تشدید آتش‌سوزی در ظهر روز چهارشنبه خبر داد و گفت: «منطقه درگیر آتش‌ در ارتفاعات کوه نیر، کوهستانی و سخت‌گذر است، وزش باد در منطقه را هم شاهدیم و به همین دلیل، دسترسی به محل آتش‌سوزی دشوار است و این مسئله مهار و کنترل آتش را کُند کرده است.» 

اعزام بالگرد به منطقه حدود یک روز پس از شروع آتش‌سوزی انجام شد، در حالی‌ که به گفته منابع محلی، آتش گسترش یافته و خاموش کردن آن حتی با بالگرد نیز سخت شده بود. از طرفی، محمد داور، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد، نیز مسئله دشواری دسترسی را تایید کرد و گفت: «با توجه به اینکه منطقه صخره‌ای، سخت‌گذر، کوهستانی و دارای شیب تند است، اطفای حریق و مهار را با کندی روبه‌رو کرده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داور گفت نیروها با بالگرد به منطقه اعزام شدند اما بالگرد به‌علت صخره‌ای بودن زمین و شیب تند نتوانسته فرود بیاید و نیروها را پایین‌تر از محل آتش‌سوزی پیاده کرده است و آن‌ها پس از ساعتی پیاده‌روی به محل آتش‌سوزی رسیدند. او در ادامه افزود: «۴۰ نفر از نیروهای اداره منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد با ۲۰ دستگاه دمنده در تلاش برای مهار و خاموش کردن آتش‌اند.»

هر بار که در جنگل‌های ایران آتش‌سوزی رخ می‌دهد، این نیروهای محلی‌اند که با دست‌خالی و بدون تجهیزات کافی، برای اطفای حریق به محل اعزام می‌شوند. در آتش‌سوزی این کوه‌ نیز به گفته عباس حسن‌زاده، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد، چهار تیم استانی و یک تیم کوهنوردی به منطقه اعزام شدند و تمام شب تا صبح روز بعد در محل ماندند. 

او با بیان اینکه امکانات و نیروی منابع طبیعی محدود است، گفت: «با مشکل کمبود امکانات، موادغذایی و آب‌معدنی مواجهیم و هم‌اکنون نیروهای منابع طبیعی از جیب خود برای کمک به عملیات اطفای حریق در کوه نیر هزینه می‌کنند.» 

گزارش‌های محلی حکایت از آن دارد که آتش‌سوزی در کوه نیر با وجود تلاش‌ نیروهای محلی نه‌تنها خاموش نشده که تشدید شده است. بخشدار لوداب از توابع شهرستان بویراحمد نیز این خبر را تایید کرد و گفت آتش‌ مهار نشده اما در کنترل است. 

به گفته کورش بی‌نیاز، روز جمعه با هماهنگی ستاد مدیریت بحران استان، نیروها با بالگرد برای کمک به عملیات اطفای حریق جنگل‌های کوه نیر انتقال داده شدند. او وزش شدید باد، صعب‌العبور و صخره‌ای بودن منطقه و شیب تند، پوشش مرتعی غنی و وجود علوفه و درختان خشک را از دلایل طولانی شدن مهار آتش‌ و کندی روند عملیات اطفای حریق برشمرد. 

آتش‌سوزی در کوه نیر بخش لوداب، از توابع شهرستان بویراحمد، که از روز سه‌شنبه آغاز شد، پس از چهار روز هنوز مهار نشده است. این در حالی است که در صورت اعزام بالگرد و تجهیزات در ساعت‌های اولیه آتش‌سوزی، امکان مهار آن بیشتر بود. در بیشتر آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌های ایران، بالگردها آن‌قدر دیر اعزام می‌شوند که ساعت طلایی مهار آتش از بین می‌رود. 

مقام‌های استانی هنوز درباره میزان خسارت‌ آتش‌سوزی در جنگل‌های نیر اطلاعاتی ارائه نداده‌اند و به گفته فرماندار بویراحمد، میزان خسارت پس از مهار آتش مشخص می‌شود اما تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار از مراتع این منطقه سوخته‌اند و آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد. 

بر اساس اعلام مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد، از ابتدای سال جاری تاکنون، ۳۷ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع این استان رخ‌ داده است که ۲۳ مورد از این آتش‌سوزی‌ها بزرگ و عمده بوده‌اند. میزان خسارات ریالی وارده ناشی از این آتش‌سوزی‌ها ۲۵ میلیارد تومان برآورد شده است.