فرود اولین هواپیمای مسافربری ایران در کابل پس از سلطه طالبان

یک هواپیمای خطوط هوایی ماهان‌ایر با ۱۹ مسافر، روز چهارشنبه از مشهد به کابل پرواز کرد

مسافران از هواپیمای ایرباس شرکت ماهان‌ایر در فرودگاه کابل خارج می‌شوند-KARIM SAHIB / AFP

در ادامه‌ بازگشت پروازهای تجاری به افغانستان تحت کنترل طالبان، شبکه خبری العالم از فرود یک هواپیمای مسافربری ایرانی در میدان هوایی کابل خبر داده و گفته که این اولین پرواز غیرنظامی ایرانی به کابل است.

به گزارش شبکه ایرانی العالم، یک هواپیمای خطوط هوایی ماهان‌ایر با ۱۹ مسافر، روز چهارشنبه ۲۴ شهریور، از مشهد به کابل پرواز کرد و ۲۸ مسافر را به مشهد منتقل کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران نیز نوشت که پروازهای مسافربری میان ایران و افغانستان که به دلیل شرایط فرودگاه کابل و تحولات افغانستان لغو شده بود، مجددا برقرار شده و پرواز چارتری مشهد-کابل که توسط شرکت هواپیمایی ماهان انجام می‌شد، از سر گرفته شده است.

به گزارش فارس، «طبق مجوزهای سازمان هواپیمایی کشوری ایران و افغانستان، مجوز پروازهای عادی بین مشهد و کابل برقرار شده است.»

پس از آن که گروه طالبان، کابل را تصرف کرد و قدرت را در دست گرفت، هزاران نفر برای خروج از افغانستان خود را به فرودگاه کابل رساندند. آمریکا ظرف دو هفته حدود ۱۰۰ هزار نفر را از طریق فرودگاه بین‌المللی کابل به پایگاه‌های خود در کشورهای مختلف از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس منتقل کرد تا سپس در آمریکا یا کشورهای ثالث اسکان داده شوند.

در روزهای اخیر پاکستان و قطر نیز پرواز به کابل را از سرگرفته‌اند.

ایران و افغانستان دارای ۹۴۵ کیلومتر مرز مشترک هستند و تخمین زده می‌شود که طی چهار دهه گذشته حدود ۸۰۰ هزار پناهجوی افغان ثبت‌شده در ایران به سرمی‌برند و در چهار دهه گذشته بیش از دو میلیون پناهجوی غیرقانونی در ایران ساکن شده‌اند.