دیدار آنجلینا جولی با دبیر کل سازمان ملل با موضوع افغانستان و پناهجویان

بیش از ۸۲ میلیون نفر در جهان به دلیل جنگ، خشونت، شکنجه و نقض حقوق بشر تنها در سال ۲۰۲۰ از محل سکونت خود آواره شده‌اند

آنتونیو گوترش و آنجلینا جولی - عکس از twitter: @antonioguterres

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن تقدیر از آنجلینا جولی که به‌عنوان نماینده ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان فعالیت می‌کند، گفت: «هر کودکی حق دارد که از سلامت، امنیت و کودکی آرامی برخوردار باشد تا بتواند تمام استعدادهای خود را شکوفا کند.»

آنجلینا جولی روز جمعه ۲۹ مرداد در نخستین مطلب اینستاگرامی خود نامه‌ای دریافتی از دختری افغان را همرسانی کرد که در آن از ترس خود از طالبان نوشته است.

در زیرنویس این هنرپیشه ۴۶ ساله برای این نامه دست‌نویس آمده است: «این نامه را دختری نوجوان از افغانستان برای من فرستاده است. هم‌اکنون مردم افغانستان از امکان ارتباط‌‌گیری در بستر رسانه‌های اجتماعی و بیان آزاد دیدگاه‌هایشان محروم می‌شوند. برای منتشر کردن داستان‌ آن‌ها و صدای کسانی که در سراسر جهان برای حقوق بشری اساسی آن‌ها مبارزه می‌کنند به اینستاگرام آمده‌ام.»

صفحه اینستاگرام جولی در این مدت کوتاه بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دنبال‌کننده داشته است و در بخش شناسه آن نشانی اینترنتی مقاله‌ای از نهاد پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) در مورد وضعیت بحرانی حقوق بشر در افغانستان آمده است.

این هنرپیشه و کنشگر حقوق بشر که در زمینه حمایت از کودکان فعالیت می‌کند، مادر (خوانده) شش فرزند است. او که خودش دوران کودکی خوبی نداشته است، در این مورد گفته است: «من کودکی چندان باثباتی نداشتم. در واقع، هرگز فکر نمی‌کردم بتوانم مادر کسی باشم. تصمیمم به مادر شدن را به یاد دارم. دوست داشتن سخت نبود. اختصاص دادن خودم به کسی و چیزی بزرگ‌تر از زندگی‌ام، سخت نبود. آنچه سخت بود، دانستن این نکته بود که از حالا به بعد این من بودم که می‌بایستی مطمئن می‌شدم همه چیز سر جای خودش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز ۲۰ ژوئن اعلام کرد شمار افرادی در دنیا که از شهر و کشور خود آواره شده‌اند، به ۸۲ میلیون نفر رسیده است. در میان افرادی که مجبور به ترک دیار خود شده‌اند، سهم ایرانی‌ها قابل‌توجه است. بر اساس اعلام سازمان ملل، در سال ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۲۷۰ هزار ایرانی در کشورهای مختلف جهان در وضعیت پناهندگی یا پناه‌جویی هستند و در شرایط نگران‌کننده‌ای به سر می‌برند. 

تازه‌ترین گزارش فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان که در ژنو منتشر شد، نشان می‌دهد بیش از ۸۲ میلیون نفر در جهان به‌دلیل جنگ، خشونت، شکنجه و نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۰ از محل سکونت خود آواره شده‌اند و این در حالی است که در سال ۲۰۱۹، آمار پناهندگان و آوارگان جهان حدود ۷۹ میلیون نفر بود.

بیشتر از جهان