فعالان زن افغان: هیچ نظامی بی‌حضور زنان پایدار نیست

توجه به حقوق زنان تقابل با حقوق مردان نیست

با معرفی کابینه دولت طالبان، شمار زیادی از فعالان زن به خیابان‌ها ریختند و شعار برابری و آزادی‌خواهی سر دادند‌ـ Hoshang Hashimi / AFP

فعالان حقوق زنان در افغانستان بر این باورند که هیچ نظامی بی‌حضور زنان پایدار نیست و طالبان نباید مانند گذشته زنان را از کار در نظام و اجتماع منع و صدایشان را به‌زور خاموش کند. این در حالی است که طالبان پس از تصاحب قدرت در افغانستان و اعلام حکومت (امارت اسلامی)، زنان افغان را از کار در دولت و اجتماع منع و اعلام کرده است که زنان باید در خانه بمانند و حق کار کردن ندارند.

این گروه هفته گذشته دولت و کابینه جدید را به‌طور رسمی معرفی کرد. زنان افغان انتظار داشتند زنان هم در کابینه دولت جدید طالبان نماینده داشته باشند اما دیده شد که هیچ زنی حتی در پایین‌تر سطوح هم در این دولت نیست و همه اعضای کابینه امارت اسلامی‌ مردند.

اعلام دولت و کابینه جدید طالبان و مخالفت آنان با فعالیت زنان در نظام جدید، مخالفت‌های‌ جدی زنان افغان را در پی داشته است. شمار زیادی از فعالان زن در افغانستان به خیابان‌ها ریختند و شعار برابری و آزادی‌خواهی و مخالفت با تصمیم طالبان سر دادند و تاکید کردند که زنان نیمی از بدنه جامعه‌اند و طالبان نباید صدای آنان را با زور و تهدید خاموش کند و حقوق انسانی و اسلامی زنان را از آنان بگیرد. با وجود همه این اعتراض‌ها، طالبان همچنان بر تصمیمش تاکید و حرکت‌های مدنی زنان افغان را سرکوب کرد و هشدار داد که پس از این، هیچ‌کس حق تظاهرات ندارد و کسانی که از این دستور سرپیچی کنند، با مجازات قانونی روبه‌رو می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این هشدار طالبان به زنان معترض و ضرب‌و‌شتم زنان در خیابان‌ها باعث شد که زنان در ملاءعام دم فروبندند و مبارزاتشان را از طریق رسانه‌های اجتماعی ادامه دهند. شماری زیادی از زنان افغان با نوشتن پیام‌های کوتاهی چون «زن می‌تواند رئیس‌جمهور، وزیر، رئیس، مدیر، دکتر، مهندس، تاجر باشد» تلاش می‌کنند صدایشان را به گوش رهبران طالبان و جهانیان برسانند تا به آنان توجه کنند.

یک زن افغان نوشته است: «نادیده گرفتن زنان به معنی نادیده گرفتن نصف جامعه است. زنان را نادیده نگیرید و حذف نکنید.»

بانوی دیگری نوشت: «نظامی که زن در آن حضور نداشته باشد، به‌زودی سرنگون می‌شود.»

به نوشته یک کاربر دیگر، «زن می‌تواند دکتر، مهندس، خلبان و حتی رهبر شود».

زن دیگری گفت: «من یک زن و خبرنگارم. حق دارم به کارم ادامه بدهم.»

کاربری دیگر نوشت: «طالبان نباید حقوق اساسی و انسانی زنان را پایمال کند.»

زنان افغان تاکید دارند که می‌توانند در نظام آینده مانند مردان در همه بخش‌ها کار کنند، دستاورد داشته باشند و کشورشان را به‌سوی ترقی و پیشرفت سوق دهند. آنان به طالبان می‌گویند که نباید خواسته‌های برحق و مشروع زنان را نادیده بگیرد، وگرنه آن‌ها خاموش نخواهند نشست و به هر شکل ممکن صدایشان را برای عدالت و برابری‌خواهی بلند می‌کنند تا به هدفی که دارند، دست یابند.

گفتنی است شماری از مردان افغان نیز از حرکت‌های مدنی زنان افغان برای دستیابی به حقوق اساسی‌شان اعلام حمایت و تاکید کرده‌اند که طالبان نباید زنان را که نیمی از جامعه‌اند، نادیده بگیرد و حذف کند. این مردان نیز مانند زنان افغان مبارزات خود برای احقاق حقوق زنان را از طریق رسانه‌های اجتماعی پی گرفته‌اند. یکی از آنان نوشت: «زنان می‌توانند دوشادوش مردان در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کار کنند.»

کاربری دیگر گفت: «ما برای زنان حقوق برابر با مردان می‌خواهیم.»

به نوشته یک کاربر دیگر، «توجه به حقوق زنان تقابل با حقوق مردان نیست».

قابل ذکر است کارزار دادخواهی فعالان زن در افغانستان روزبه‌روز وسیع‌تر و در جهان گسترده‌تر می‌شود. اکنون زنان شماری از کشورهای خارجی نیز از خواسته‌های زنان افغان اعلام حمایت و تاکید کرده‌اند که طالبان نباید زنان این کشور را حذف و صدایشان را خاموش کند.