بازداشت یک شهروند ایرانی‌تبار در آلمان به اتهام نقض تحریم‌های ایران

فرد مظنون تجهیزاتی را به ارزش حدود یک میلیون و یکصد هزار یورو به یک شرکتی که در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارد، صادر کرده است

 (تصویر آرشیوی) تصویری از افسران پلیس آلمان

دادستان فدرال آلمان روز سه‌شنبه از بازداشت یک شهروند آلمانی ایرانی‌تبار به اتهام صادرات تجهیزات برای استفاده در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران در تناقض با تحریم‌های اتحادیه اروپا، خبر داد.

به گزارش رویترز، پلیس آلمان یازده مکان مرتبط با این فرد را، از جمله چند واحد آپارتمان و دفاتر اداری در هامبورگ، شلسویگ هولشتاین و راین وستفالیای شمالی، تحت بازرسی و تجسس قرار داده است.

مظنون که تنها با نام «آلکساندر جِی» معرفی شده است، تجهیزاتی را به ارزش حدود یک میلیون و یکصد هزار یورو به یک شرکت در ایران، که در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارد، صادر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت مذکور صوری بوده و برای تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران فعالیت دارد.

فرد بازداشت شده در سال‌های ۲۰۱۸ و  ۲۰۱۹ برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی اقدام کرده و دو طیف‌سنج (اسپکترومتر) به ارزش حدود ۱۶۶ هزار یورو را در ژانویه سال ۲۰۲۰ به ایران ارسال کرده بود.

بنابر اعلام دادستانی آلمان، شش ماه بعد نیز دو طیف‌سنج دیگر به ارزش ۳۳۸ هزار یورو از سوی فرد بازداشت شده به ایران صادر شد؛ در حالی که وی برای دریافت مجوز ویژه صادرات اقدام نکرده بود.

کشورهای غربی مدت‌هاست که در مورد ماهیت برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران ابراز تردید کرده و می‌گویند ممکن است با هدف دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای تنظیم و دنبال می‌شود.

ایران این اتهام را رد می‌کند.