جنبش حقوقی سیاه‌پوستان و پیام‌های سیاسی در مت گالا

ستاره‌های فراوانی که می‌توانستند ستاره شب باشند در این رویداد شرکت نکردند

یارا شهیدی مدل و بازیگر ایرانی-آمریکایی در مت گالا-Mike Coppola / Getty Images via AFP

از سیاست گرفته تا واکسن، از لباس‌های نیمه برهنه تا بوسه‌ از روی ماسک‌؛ ستاره‌ها جلال و شکوه را در نیویورک شعله‌ور کردند.

با تجمع معترضان جنبش «جان سیاهان مهم است» در بیرون و اجباری بودن واکسیناسیون در درون، مت گالا پس از تأخیری طولانی، سرانجام عصر دوشنبه، ۱۳ سپتامبر در نیویورک برگزار شد. این رویداد که معمولاً در اولین دوشنبه ماه می برگزار می‌شد، در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کووید -۱۹ لغو شد و امسال نیز به همین دلیل تاریخ برگزاری‌ آن دوباره تغییر کرد.

این رویداد سالانه که به اسکار و المپیک جهان مد تبدیل شده است، امسال کمی بیش‌ازحد معمول سیاسی بود. با تمرکز بر طیف گسترده‌ای از طراحان که اغلب نادیده گرفته می‌شوند، اندرو بولتون، متصدی انتخاب و موزه‌دار، به گاردین گفت که نمایشگاه «تقریباً از دل جنبش جان سیاهان مهم است بیرون آمد.»

اعتراض گل درشت نماینده کنگره

لباس‌هایی روی پله‌های مت گالا، به نابرابری جنسیتی و درآمدی اشاره کرده و حتی راه‌حل‌هایی را پیشنهاد دادند، اما اجرای یک از همه «گل‌درشت‌تر» بود. عبارت «مالیات بر ثروتمندان» روی لباس الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده کنگره، در اولین حضورش در مت گالا نقش بسته بود.

این لباس توسط آرورا جیمز مدیر خلاقیت Brother Vellis طراحی شده بود. جیمز آن‌طور که خودش گفته از حامیان صریح «عدالت اقتصادی» است. در سال ۲۰۲۰ او حرکت تعهد ۱۵ درصدی را آغاز کرد؛ تقاضا از خرده‌فروشان بزرگ در ایالات‌متحده برای حصول اطمینان از اینکه حداقل ۱۵ درصد از فضای قفسه‌های خود به مشاغل سیاه‌پوستان اختصاص می‌دهند، کمپینی که سفورا، وست الم و ووگ قبلاً به آن پیوسته‌اند. او روی فرش قرمز به ووگ گفت که این کمپین تا به امروز ده میلیارد دلار به مشاغل سیاه‌پوستان فایده رسانده است.

ونسا فریدمن، سردبیر مد نیویورک تایمز، با اشاره به این لباس نوشت: «حضور الکساندریا اوکاسیو کورتز با بلیط ۳۵ هزار دلاری در مت گالا با لباس برند Brother Vellies با شعار "مالیات بر ثروتمندان "  پیچیده‌ است.»

اوکاسیو کورتز تنها شرکت‌کننده در لباسی شعاری نبود. کارا دلویین، مدل و بازیگر که او نیز لباسی سفید و قرمز به تن داشت شعار «Peg the Patriarchy» را در انتقاد به نظام مردسالاری/پدرسالاری روی سینه خود چاپ کرده بود.

 کارولین مالونی، نماینده کنگره، لباسی با طیف کامل رنگ‌های سبز، سفید و بنفش، رنگ‌های جنبش «حق رای برای زنان» به تن داشت؛ که روی دو شال بسیار بلندی که از شانه‌های او آویخته شده بود نوشته بود «حقوق برابر برای زنان».

ادای احترام به غایبین

ستاره‌های فراوانی که می‌توانستند ستاره شب باشند در این رویداد شرکت نکردند. بزرگ‌ترین غایب لیدی گاگا بود. کتی پری و بیانسه هم که در گالاهای قبلی خوب درخشیده بودند امسال نیامدند. بیلی پورتر باشکوه هم که امسال فیلم سیندرلا را روی پرده دارد نیامد تا همچنان او را با خاطره آخرین باری که در تخت روانش به مت گالا آمد به خاطر بیاوریم.  در عوض حضور رویایی «بنیفر» و بوسه از روی ماسک  این دو،علاقمندان زوج بن افلک و جنیفر لوپز را سر حال آورد. 

 در غیاب ستاره منحصربه‌فرد لباس و ریخت، لیدی گاگا، لیل نس اکس سعی کرد جایش را پر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیل نس اکس در مت گالا با یک پوششی طلایی از ورساچه و با شنل مخمل سلطنتی وارد شد (تکرار لباس ریانا در سال ۲۰۱۵ و کمی هم شاه هنری هشتم). او سپس شنل را درآورد تا زره طلایی درخشانی که در زیر به تن داشت را نمایش دهد که شبیه بیانسه، غایب برگ دیگر گالا، در دوران رؤیاهای شیرین، با کمی چاشنی مرد حلبی بود. سپس زره را نیز باز کرد تا ظاهر نهایی خود را به نمایش بگذارد: یک لباس سرهمی سنگ دوزی شده که همه ستاره‌های پاپ در برهه‌ای از کارنامه کاری خود چنین لباسی را بر تن کرده‌اند.

لیل نس اکس به خبرنگاران روی فرش گفت که سه لایه لباسی که هر کدام با درآوردن قبلی ظاهر می‌شدند، نماد «بیرون آمدن از پوسته‌اش» در سال گذشته بود.

واکسن، ضد واکسن

دستورالعمل اجبار به واکسیناسیون برای همه مهمانان مانع از حضور حداقل یک ستاره شد: نیکی میناژ. میناژ به دلیل توجیه غیبتش در یک توییت که بازخوردهای منفی و شتاب‌زده‌ای داشت نوشت «اگر قرار باشد واکسن بزند به خاطر (شرکت) مت گالا نخواهد بود بلکه بعد از تحقیقاتی که الان در حال انجامش است واکسن دریافت خواهد کرد» او در ادامه از طرفدارانش خواست ماسک بزنند‌ و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

ووپی گلدبرگ، دیگر ستاره سیاه‌پوست، اما از سوی دیگر شدیداً طرفدار اجبار به واکسیناسیون بود. او در مصاحبه روی فرش قرمز گفت: «اگر قصد واکسیناسیون ندارید، واقعاً باید از خود بپرسید در کجای این کشور ایستاده‌‌اید.»

سنگین‌وزن‌ها در مهمانی شام سبک شدند

موضوع وزن ستاره‌ها احتمالاً روی فرش قرمز و خارج از آن باید ممنوع باشد، اما وقتی صحبت از سنگینی لباس آن‌ها به میان می‌آید، سیمون بایلز خوشحال بود که درباره آن صحبت کند. پیراهن نقره‌ای کریستالی بایلز، کاری از Beckett Fogg and Piotrek Panszczyk، ۴۰ کیلوگرم وزن داشت.

در حالی که این ورزشکار ژیمناست برای صاف ایستادن زیر وزن این لباس قدرت قابل‌توجهی از خود نشان داد، اما تیمی متشکل از ۶ نفر به او در بالا رفتن از پله‌های حادثه‌خیز مراسم کمک کردند. البته او هم مانند بسیاری دیگر از ستاره‌ها با درآوردن دامن سنگین، پوشش راحت‌تری را برای شرکت در مهمانی گالا در ادامه شب بر تن داشت.

بیشتر از مُد و زیبایی