کیهان: طالبان یک نیروی ملی است

خطیب زاده: براساس عملکرد طالبان در خصوص دعوت به حضور در مراسم تحلیف دولت طالبان تصمیم می‌گیریم.

حکومت ایران از طالبان حمایت می کند - عکس از اعتماد

روزنامه کیهان که مدیر مسئول آن از سوی رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شود و بازتاب دهنده نظرات نظام است، در رابطه با طالبان نوشت بر خلاف داعش، «طالبان یک نیروی ملی است.» در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه نیز از حفظ روابط با همه طرف‌های درگیر در افغانستان خبر داد.

کیهان در بخشی متن با ادعای اینکه «داعش به‌منظور با نیت به زانو درآوردن کمربند مقاومت از ایران، عراق و سوریه تا لبنان و سپس غزه به این منطقه گسیل شده بودند»، آمده است طالبان می‌خواهد با کشورهای همسایه خاصه «ایران و پاکستان و روسیه» روابط حسنه داشته باشد.

از سوی دیگر، سعید خطیب زاده در مورد «به رسمیت شناختن طالبان» و حظور نماینده ایران در «مراسم تحلیف دولت طالبان» پاسخ روشنی نداد و اظهار داشت زود است در این زمینه صحبت کنیم. باید تشکیل دولت آینده افغانستان را ببینیم و بعد در مورد موضوعات دیگر تصمیم می‌گیریم. براساس عملکرد طالبان در خصوص درخواست و دعوت آنها تصمیم می‌گیریم.

کیهان در حالی که مخالف گسترده افکار عمومی در مقابل سیاست حمایتی جمهوری اسلامی از طالبان را نادیده می‌گیرد، آن را تنها به طیف اصلاح طلب تقلیل می‌دهد و با مقایسه داعش و طالبان می‌نویسد: «داعش نیرویی ملی یا برآمده از یک ملت نبود که در حیطه سرزمینی خود مشغول به نبرد باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر نیز، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان با «فتنه» خواندن «مقاومت پنجشیر»، به اصلاح طلبان پیشنهاد داده بود تا با تشکیل تیپ نظامی به کمک پنجشیر بروند. او در این باره نوشت: «حالا یک پیشنهاد منطقی و همه‌پسند در میان است و آن اینکه یک تیپ از مدعیان اصلاحات تشکیل شود و مدعیان اصلاحات جهت اعزام به افغانستان در آن ثبت‌نام کرده و برای مبارزه به پنجشیر و یا هر نقطه دیگر افغانستان اعزام شوند ... مگر فاطمیون و زینبیون با اجازه دولت‌های خود به جنگ با داعش رفته‌اند؟ شما هم تحت عنوان تیپ «اصلاحاتیون» به افغانستان بروید.»

حمایت رسمی حکومت ایران از طالبان با انتقادهای وسیعی در میان افکار عمومی مواجه شده است.