مراسم بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا همزمان با قدرت‌گیری دوباره طالبان در افغانستان

جو بایدن در پیامی ویدیویی گفت: به تروریست‌ها نشان دادیم به سراغشان خواهیم رفت و تاوان خواهند پرداخت

بیست سال پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده که نزدیک به سه هزار کشته و هزاران زخمی بر جا گذاشت، مراسم مختلفی در نیویورک، ویرجینیا، و پنسیلوانیا که اهداف حملات القاعده بودند، برگزار شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، و همسرش جیل بایدن، در مراسمی در نیویورک به همین مناسبت شرکت کردند و همراه سایر حاضران، در دقایق همزمان با لحظه برخورد نخستین هواپیما به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی، به نشانه ادای احترام به قربانیان فاجعه یک دقیقه سکوت کردند.  

جو بایدن شب گذشته در پیامی ویدیویی از وحدت کم‌سابقه‌ای که پس از آن حملات میان آمریکایی‌ها شکل گرفت و مبارزه‌ای که علیه تروریسم آغاز شد، سخن گفت و افزود: «به تروریست‌ها نشان دادیم به سراغشان خواهیم رفت و تاوان خواهند پرداخت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در مراسمی در پنتاگون در ویرجینیا در حومه پایتخت شرکت کرد و همراه دیگر حضار، یاد ۱۸۴ قربانی حمله دیگر تروریستی را که بیست سال پیش در چنین روزی ساختمان وزارت دفاع را هدف گرفت، گرامی داشت. 

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، نیز در آن مراسم حضور داشت.

در پنسیلوانیا نیز مانند سال‌های گذشته مراسم ویژه‌ای به همین مناسبت برگزار شد و کامالا هریس، معاون جو بایدن، در آن شرکت کرد. یک هواپیمای دیگر ربوده شده، با دخالت مسافران به هدف نرسید و در ناحیه شنکسویل در آن ایالت سقوط کرد. جرج بوش که در زمان حملات بیست سال پیش رئیس جمهوری آمریکا بود نیز برای شرکت در این مراسم به پنسیلوانیا رفته بود.

جمعه شب نیز مراسم ویژه‌ای در محل وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، و گروهی از کارکنان آن وزارتخانه برگزار شد. برخی مهمانان دیگر نیز به صورت مجازی در آن مراسم شرکت کردند.

بیست سال پیش و به دنبال آن حملات، ایالات متحده و متحدان آن به افغانستان که آن زمان طالبان در آن حکومت می‌کرد و پس از حملات حاضر نشد ارتباط خود را با القاعده قطع کند، حمله نظامی کردند و حکومت طالبان را ساقط کردند.

مراسم بیستمین سالگرد حملات یازدهم سپتامبر در حالی برگزار شد که مدتی است طالبان بار دیگر قدرت را در افغانستان در دست گرفته است. پانزدهم ماه اوت و به دنبال خروج نظامیان آمریکا و ناتو از أفغانستان، نیروهای طالبان وارد کابل شدند.

منتقدان، مسئولیت قدرت‌گیری مجدد طالبان را متوجه دولت آمریکا می‌دانند. توافق خروج نظامیان آمریکا از افغانستان، سال گذشته و در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در مذاکرات دولت وی با طلبان حاصل شد، و در دولت جو بایدن به اجرا در آمد.