سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران برای گفت‌وگو درباره برجام

گروسی در آخرین گزارش خود گفته بود بازرسی‌های آژانس از مراکز و تاسیسات هسته‌ای ایران به ‌شدت محدود و تضعیف شده است

JOE KLAMAR / AFP

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز یکشنبه برای گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، به تهران سفر کند.

خبرگزاری رویترز نخست عصر روز شنبه در یک گزارش اختصاصی از قول برخی دیپلمات‌ها که هویت آن‌ها را مشخص کرده است، این خبر را منتشر کرد.

نماینده ایران در آژانس سپس در توییتی آن خبر را تایید کرد، و نوشت که رافائل گروسی و محمد اسلامی پس از دیدار با یکدیگر، یک بیانیه مشترک منتشر خواهند کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ضمن تایید آن خبر، گفت گروسی احتمالا شامگاه یکشنبه پس از آن دیدار، یک نشست خبری در فرودگاه وین خواهد داشت.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران، سفر رافائل گروسی را در چارچوب مراودات فنی معمول بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برشمرد و گفت: امیدواریم شورای حکام تحت تاثیر برخی فشارها، اقدامی را صورت ندهد که مسیر همکاری معمول ایران و آژانس تخریب شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس، نیز در توییتی در همین زمینه نوشت که گروسی نتیجه مذاکرات خود را در نشست آتی آژانس به اطلاع اعضا خواهد رساند.

این سفر در حالی انجام می‌گیرد که مدیرکل آژانس مدت‌ها در پی انجام آن بود و در نهایت، چند روز پیش از نشست ۲۰ سپتامبر شورای حکام، با آن موافقت شد.

رافائل گروسی در آخرین گزارش خود درباره اجرای برجام، گفته بود بازرسی‌های آژانس از مراکز و تاسیسات هسته‌ای ایران به ‌شدت محدود و تضعیف شده است.

موافقت ایران با سفر مدیرکل آژانس، پس از سفر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به روسیه و همچنین به پاریس برای گفت‌وگو با مقام‌های فرانسه، بریتانیا، و آلمان، سه متحد آمریکا در برجام، اعلام می‌شود.

مالی، سرپرست هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در وین برای احیای برجام، مذاکرات خود را برای بازگشت به پیروی مشترک از توافق، «سازنده» خوانده است.

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام، در چند گام از تعهدات هسته‌ای خود طبق آن توافق فاصله گرفت و نظارت‌های فراپادمانی آژانس را به حالت تعلیق در آورد.

تا کنون شش دور مذاکره در وین برای بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به پیروی کامل از تعهدات خود در آن توافق، برگزار شده است، اما تاریخ دور هفتم هنوز مشخص نیست.